Jak se rodí gender v diagnostickém ústavu
How gender is being born in a diagnostic institute
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81987Identifikátory
SIS: 94684
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bittnerová, Dana
Pelcová, Naděžda
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Integrální studium člověka - obecná antropologie
Katedra / ústav / klinika
Doktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologie
Datum obhajoby
18. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
diagnostický ústav, gender, sexualita, diskurz, moc, pomoc, konstruktivismus, etnografieKlíčová slova (anglicky)
diagnostic institute, gender, sexuality, discourse, power, help, constructivism, ethnographyDisertační práce završuje výzkum, který započal na konci roku 2007. Představuje výzkumná zjištění, která se týkají způsobů a metod (re)konstrukce genderových identit dětí umístěných v českém zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Na základě etnografického výzkumu v dětském diagnostickém ústavu (DDÚ) Archa jsou zkoumány praktiky a techniky utváření genderových obsahů a rolí, jež vyrůstají z diskurzů tzv. pomáhajících profesí. Psychologie, etopedie, sociální práce, vychovatelství, vzdělávání či zdravověda jsou odbornostmi, které se pod střechou ústavů sbíhají a utvářejí diskurzivní pole pro výkon mocensky zabarvených procedur ukázňování umisťovaných dětí (srov. Laan, 1998), jež mají přímou vazbu k představám o společensky žádoucím pohlavně-genderovém řádu. Cílem výzkumu bylo zachytit procesy, jež jsou často v české odborné komunitě přehlíženy a jež se v praxi mohou stávat nereflektovanými disciplinačními nástroji v rukou pracovníků a pracovnic širokého spektra disciplín na pomezí sociální práce a speciální pedagogiky.
The dissertation completes research that began in late 2007. It presents research findings concerning ways and methods of (re) construction of gender identities of Czech children placed in facilities for institutional and protective education. Based on ethnographic research in Diagnostic institute Ark there are examined practices and techniques shaping gender roles and contents, which are rooted in the so-called helping professions discourses. Psychology, special education, social work, pedagogy, education and health education are specializations that converge are under the roof of the institutes and create a discursive field for the exercise of power-colored procedures disciplining the children who are placed (cf. Laan, 1998). These procedures are directly linked to the concepts of socially desirable sex-gender order. The research objective was to capture the processes which have been neglected by the Czech professional community so far and which may become potential disciplination instruments in the hands of professionals in a wide range of helping professions, including social and special pedagogy.