Rodina v kontextu sociálně pedagogickém
Family in socio-educational context
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8249Identifiers
Study Information System: 27637
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Advisor
Referee
Lorenzová, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
22. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Diplomová práce je zaměřena na vliv sociálních událostí na vývoj osobnosti jedince v rodině a možnosti výchovy v boji proti negativním dopadům těchto sociálních událostí. Cílem této práce je zmapovat současnou situaci problematiky sociálních událostí a možností sociální pomoci, pokusit se teoreticky i prakticky ověřit míru jejich vlivu na výchovu v českých rodinách a institucích náhradní rodinné péče a pokusit se nastínit možné cesty jejich řešení prostřednictvím správného výchovného působení. Analýzou hlavních sociálních událostí a jejich významu pro funkčnost rodiny a komparací současné rodiny a náhradní rodinné péče byly definovány možnosti a meze výchovy v tradiční rodině a náhradní rodinné péči SOS vesniček, byla nalezena shoda i diference v aktuálních problémech, výchovných přístupech, ve struktuře hodnot, potvrzena příčinná souvislost vlivu sociálních událostí na kvalitu výchovného působení na osobnost jedince. Východisky pro komparaci bylo empirické šetření v oblasti aktuálních problémů současné rodiny (dotazník, anketa, pozorování), náhradní rodinné péče v SOS vesničce Doubí Karlovy Vary (kazuistiky dětí), rozbor hlavních sociálních událostí a možností sociální pomoci v rámci ČR dnes a po 1. 1. 2007.
The diploma paper targets an influence of social events to evolution of a person within the frame of a family and possibilities of education against negative impacts of social events. The aim of this paper is to map current situation in the problematic of social events and possibilities of social help; theoretically and practically verify the extend of its influence upon education in Czech families and institutions of foster families; and show possibly solutions by the means of correct educational instrumentality. Possibilities and limits of education in a traditional family and foster families in SOS villages were defined by using analyses of main social events and their significance for functionality of a family, comparison of a current family and foster families. There is a conformity and difference in actual problems, educational approaches, value structure. Causal relationship of influence of social events to quality of educational instrumentality upon an individual was confirmed. Empiric research in the field of actual problems of a current family (questionnaire, public inquiry, observation), foster family in SOS village Doubí Karlovy Vary (case reports), analysis of main social events and possibilities of social help within the frames of the Czech Republic today and after 1st January 2007, were the...