Interpretace reklam založená na využití metafor
Interpretation of advertising based on using metaphors
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82654Identifiers
Study Information System: 149520
Collections
- Kvalifikační práce [6725]
Author
Advisor
Referee
Kladný, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
24. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Metafora, Metonymie, Kognitivní lingvistika, Teorie pojmové integrace, Reklama, Zhuštěný popisKeywords (English)
Metaphor, Metonymy, Cognitive Linguistics, Conceptual Blending, Advertising, Thick DescriptionTato diplomová práce se zabývá metaforami v pojetí George Lakoffa a Marka Johnsona jakožto jedním ze základních principů pevně zakotveným v našem pojmovém systému, myšlení a vztahu k realitě a ke světu. Metafory vypovídají o způsobu, jakým je svět uložen v jazyce. Tato práce si klade za cíl ilustrovat způsob formování metafor na příkladu reklam, přičemž se blíže zaměřuje na otázku kulturní odlišnosti.
This thesis deals with metaphors in the conception of George Lakoff and Mark Johnson. Metaphor is one of the fundamental principles anchored in our conceptual system and in our relationship to the world. Metaphors reveal how the world is saved in our language. This thesis illustrates a method of forming metaphors on the example of advertisements. It closely focuses on the cultural differences.