Náboženská výchova u předškolních dětí
Religious education of preschool children
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82718Identifiers
Study Information System: 140216
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Zimmermannová, Marie
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Theological education
Department
Department of Pastoral Theology and Law Sciences
Date of defense
2. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
výuka náboženství, předškolní dítě, didaktika, rodina, církev, vzděláváníKeywords (English)
religious education, pre-school child, didactics, family, the Church, educationBakalářská práce Náboženská výchova u předškolních dětí je rozdělena do čtyř částí. První kapitola definuje účastníka této výchovy, zaměřuje se na náboženskou výchovu z pohledu církevních dokumentů a jejím rozdělením do tří složek (náboženská výchova v rodině, škole a církvi). Druhá část pojednává o jednotlivých metodách, metodikách a dalším didaktickém materiálu včetně osoby katechety, který s předškolními dětmi pracuje. Součástí práce je průzkum v katolických rodinách a církevních mateřských školách, který je vyhodnocen ve třetí kapitole. Poslední část se skládá ze souhrnu teoretických možností, praktické realizace a návrhu konkrétního doporučení pro inovaci náboženské výchovy u předškolních dětí. Cílem bakalářské práce je poukázat na možnosti, které dnes rodiče, pedagogové a katecheté v této oblasti mají a jak je využívají, případně proč ne. A celkově jak je teorie propojována s praxí, čeho se v praxi nedostává.
Bachelor thesis of Religious education of preschool children is divided into four parts. The first chapter defines the participant of this education, focuses on religious education from the perspective of religious documents and its Division into three components (religious education in the family, the school and the Church). The second part discusses the different methods, methodologies and other didactic material, including persons with katechety pre- school children works. Part of the work is a survey of the Catholic families and Church kindergartens, which is evaluated in the third chapter. The last part consists of a summary of the theoretical possibilities, practical implementation of specific recommendations for the design and upgrade of religious education for preschool children. The aim of the thesis is to point out the options that today's parents and educators in this area, and how to use them, or why not. And overall, how is the theory connected with the practice of what is lacking in practice.