Ženská spiritualita v díle Pavla Evdokimova
Woman`s Spirituality in Pavel Evdokimov`s work
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82728Identifiers
Study Information System: 113381
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Lorman, Jaroslav
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Theological education
Department
Department of Theological Ethics and Theology of Spirituality
Date of defense
2. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Titul: Ženská spiritualita v díle Pavla Evdokimova. Práce je zaměřena na otázku, jak autor chápe a jak představuje otázku ženství. Významnou roli zde přitom představují především dvě skutečnosti, které autorovu životu i dílu daly zvláštní charakter. Jednak to byla hluboká životní zkušenost v osobním vztahu k ženě a to především díky matce, následně pak skrze život v manželství. Druhou skutečností bylo jeho povolání teologa - laika, přičemž teologické myšlení P. Evdokimova vychází z pravoslavné tradice a po nucené emigraci do západní Evropy se ponenáhlu začíná přibližovat západní - zvláště katolické - teologii a nabývá ekumenického rázu. Jako základní jsou v práci položeny otázky: jak autor představuje ženu, jaké je její povolání a poslání v řádu stvoření a v řádu spásy a jak se toto povolání a poslání odráží v životě samotné ženy, v jejím vztahu k Bohu, k muži a ke všemu stvoření?
Title: Woman`s Spirituality in Pavel Evdokimov`s work The thesis is focused on the theme of how the author Pavel Evdokimov comprehends the question of womanhood. A significant role is namely given to two facts that also influenced Evdokimov`s life in a special way: they were both a very deep lifelong experience of Evdokimov`s personal relationship to a woman - thanks to his mother, then also thanks to his experience in his own marriage - and then his vocation of being a theologist/ theologian - layman, not forgetting that Pavel Evdokimov`s theological thinking springs from the Orthodox tradition, and only after a forced emigration to Western Europe it was gradually beginning to approach the western - namely catholic - theology and was becoming more ecumenical. In the thesis there are basically discussed following questions: In which way does the author present a woman? What is woman`s vocation like in the order of the Creation and Redemption? How is the vocation reflected in the very woman`s life, in her relationship to God, to man and to all the Creation?