Responding to the Holocaust: the survivor's complex in reality and fiction
Reakce na Holocaust: komplex přeživšího ve skutečnosti a v literatuře
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8307Identifiers
Study Information System: 27511
Collections
- Kvalifikační práce [23751]
Author
Advisor
Referee
Frankl, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Diplomová práce "Reakce na Holocaust: komplex přeživšího ve skutečnosti a v literatuře" si klade za cíl uvést čtenáře do problematiky nejednoduché oblasti, která se zabývá jevem specificky příznačným pro ty, jimž se podařilo přežít éru nacistické hrůzovlády a nelidského zacházení s lidmi, a poznatky z reálné sféry poté nacházet ve dvou předních literárních dílech amerických židovských spisovatelů, kteří se tématem Holocaustu zabývají. V první části práce se opírám o závěry psychologických studií odborníků na komplex (někdy také "syndrom") přeživšího, jako například Williama G. Niederlanda nebo Leo Eitingera, kteří v rozmezí několika let zkoumali dopady na psychický i somatický stav jedinců, již v době druhé světové války neunikli brutální realitě koncentračních táborů. Studie byly prováděny s vybranými dobrovolníky z řad Židů; na ty se také s ohledem na výběr děl zaměřuji a pro účely práce opomíjím jiné národnostní skupiny, kterých se Holocaust rovněž dotýkal. S pomocí výše zmíněných studií i poznatků z několika vlastních interview definuji komplex přeživšího jako souhrn iracionálních pocitů a přístupů k životu vyvolaných "pobytem" v koncentračních táborech, které se nepřestávají projevovat i po skončení války. Život mnoha přeživších je provázen stavy úzkosti, depresemi, nechutenstvím, nelogickým pocitem...
The survivor's complex is indeed a complicated matter which in itself might be discussed in greater detail than suggested here. Defining it mainly on psychological and psychiatric grounds is best suitable for the attempted literary analysis of the characters' inner souls and mental burdens. However, it could also be approached from social or cultural views which for the sake of the main theme of my thesis, which is to apply conclusions regarding authentic survivors and their real post-Holocaust lives to the characters created by the imaginative minds of fiction writers, I omit. Likewise, Cynthia Ozick's Rosa and Saul Bellow's Mr. Sammler's Planet can be treated purely as works of literary imagination without taking the survivor's complex into account and discussed in terms of their narrations or themes only. Nevertheless, without studying the survivor's complex, an important part of the works', or better characters' analyses would be neglected. I am not suggesting that all fiction about the Holocaust incorporates and displays the survivor's complex, but the complex still remains a part of most (both authentic and fictional) survivors' post-Holocaust lives and should therefore be given enough space in the analyses of works which deal with the theme of the Holocaust. The aim of the first part of this work was...