Daň císaři Mt 22,15-29
Taxes to Caesar Mt 22,15-29
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83446Identifikátory
SIS: 145437
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Roskovec, Jan
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Evangelická teologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra Nového zákona
Datum obhajoby
14. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
tvář, obraz, nápis, pravda, spravedlnostKlíčová slova (anglicky)
face, image, inscription, truth, justiceJe na základě Kristových slov z Mt 22,21 povinností křesťana platit daň? Odpověď na nejčastěji kladenou otázku týkající se textu perikopy Mt 22,15-22 má přinést i tato bakalářská práce. Vedle klasické historicko-kritické metody používá však k dosažení svého cíle ještě metodu méně standardní, totiž dramatizaci příběhu. Díky vizualizaci textu se mohou vynořit před oči méně zřetelné a zřídka povšimnuté skutečnosti. V tomto případě jsou jimi také kostýmy, které zahrnují liturgické předměty: modlitební řemínky uvázané na čela a ruce aktérů. Připomenou nám, že Ježíš vedle Božího obrazu hovoří také o Božím jménu, a posunou smysl Ježíšových slov z řádu stvoření - každý člověk byl stvořen k obrazu Božímu - k řádu vyvolení - Stvořitel si vyvolil za svůj národ Izrael. Zde ovšem dochází k transformaci právě v osobě Ježíše zodpovídajícího záludnou otázku. Z vyvoleného národa vzešel, aby vyvolení samo rozšířil návratem ke Stvořiteli. Tato struktura postupné koncentrace a následného uvolnění se ostatně objevuje i na jiných místech zkoumaného textu, resp. celého Matoušova evangelia. V prvním případě se jedná o Ježíšovo sevření jinými lidmi a poté jeho propuštění, v druhém případě o svinutí linearity času Ježíšova pozemského příběhu do jediného roku, který se následně rozvíjí v opakujících oslavách roku církevního. Ohnisko...
Do Jesus's words in Mt 22,21 mean that Christians are obliged to pay taxes? This thesis aims to answer the question mostly asked in the context of Mt 22,15-22, using not only a historical-critical method but also a dramatization of the narrative. It presupposes that the visualization of the text can bring insights that usually remain hidden. One important visual hint to the right meaning of the text is the costumes. They include liturgical straps, tfilin, which remind us that Jesus speaks - in an analogy with the Roman coin - not only about man as a God's image, but also about God's signature on a man. We see that Jesus's words proceed from the level of Creation - everybody was created into God's image - to the level of Election. God elected Israel to be his people. But in the Gospel, this at the same time is the point of transformation. Jesus himself, being asked a very tricky question, is the point of transformation. Being one of Israelites, he came to extend the election to all people again. The structure of concentration and consequent extension or release appears also in other contexts of the Gospel of Matthew. We see Jesus being socially captured and again released by other people or the linearity of the time of Jesus's earthly narrative being concentrated into one single year and consequently evolved...