Anekdota ve výuce vyprávění na 2. stupni ZŠ
The Anecdote in the Teaching of Story-telling in the Upper Grades of Primary School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8345Identifiers
Study Information System: 21661
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Klumparová, Štěpánka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - French
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Komunikace je nezbytnou součástí života v jakékoliv sociální skupině, kde nabývá specifických rysů podle jejího složení. Jinak mezi sebou komunikují dospělí lidé, jinak probíhá komunikace mezi dětmi. Děti jsou ve svém projevu bezprostřední, komunikace mezi nimi vytváří silné pouto. V této práci se věnuji rozvíjení komunikačních dovedností žáků 2. stupně základního vzdělávání. Zaměřuji se na komunikační dovednosti mluveného projevu, konkrétně na vyprávění. Zkoumám a sleduji vyprávění jako proces, neomezuji tedy svůj pohled na teoreticky vymezené vyprávění jako slohový útvar. Ve své práci vycházím z ověřeného faktu, že žáci nové učivo nejlépe přijímají na pozadí něčeho známého, s čím je pojí osobní zkušenost, k čemu mají pozitivní vztah. Z tohoto důvodu si pro výuku vyprávění vybírám anekdotu, která se u dětí těší velké oblibě. Právě vyřčené tvrzení jsem ověřila dotazníkovým šetřením na základních školách a gymnáziu u dětí ve věku 11-12 let. Svou prací chci poukázat na to, že anekdota jako stále živý žánr folklorní slovesnosti nabízí pestré možnosti využití v oblasti komunikační výchovy jazykové i literární. V druhé části práce představuji několik aktivit, které k tomuto účelu nabízíme. V popsaných aktivitách postupujeme od interpretace krátkých textů k vyvozování a objasňování některých důležitých pojmů a...
Komunikace je nezbytnou součástí života v jakékoliv sociální skupině, kde nabývá specifických rysů podle jejího složení. Jinak mezi sebou komunikují dospělí lidé, jinak probíhá komunikace mezi dětmi. Děti jsou ve svém projevu bezprostřední, komunikace mezi nimi vytváří silné pouto. V této práci se věnuji rozvíjení komunikačních dovedností žáků 2. stupně základního vzdělávání. Zaměřuji se na komunikační dovednosti mluveného projevu, konkrétně na vyprávění. Zkoumám a sleduji vyprávění jako proces, neomezuji tedy svůj pohled na teoreticky vymezené vyprávění jako slohový útvar. Ve své práci vycházím z ověřeného faktu, že žáci nové učivo nejlépe přijímají na pozadí něčeho známého, s čím je pojí osobní zkušenost, k čemu mají pozitivní vztah. Z tohoto důvodu si pro výuku vyprávění vybírám anekdotu, která se u dětí těší velké oblibě. Právě vyřčené tvrzení jsem ověřila dotazníkovým šetřením na základních školách a gymnáziu u dětí ve věku 11-12 let. Svou prací chci poukázat na to, že anekdota jako stále živý žánr folklorní slovesnosti nabízí pestré možnosti využití v oblasti komunikační výchovy jazykové i literární. V druhé části práce představuji několik aktivit, které k tomuto účelu nabízíme. V popsaných aktivitách postupujeme od interpretace krátkých textů k vyvozování a objasňování některých důležitých pojmů a...