Autobiografie a autobiografické fragmenty lidí s mentálním postižením žijících v ústavních zařízeních
Autobiography and the Autobiographical Fragments of People with Mental Disabilities living in Institutions
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8356Identifiers
Study Information System: 21751
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Černá, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce nechává promlouvat lidi s mentálním postižením v kontextu jejich vlastního subjektivního prožívání. Koncepce stojí na humanisticky orientovaném fenomenologickém přístupu, který zdůrazňuje jedinečnost a hodnotu každé osobnosti. Zvolenou výzkumnou metodou je autobiografická technika realizovaná pomocí fenomenografického rozhovoru založeného na indirektivních otázkách. Tato práce má přispět k "znovuvidění" osobnosti, kterou jistě po právu člověk s mentálním postižením je a přinést tak do této problematiky nové souvislosti a roviny uvažování, popř. odkrýt široké možnosti a významy pro další badatelskou činnost v této oblasti.
This paper uses phenomenographical interview to explore subjective experience of nine people with mental handicap - they are led to speak by indirective questions only. It is based on humanistically orientated phenomenological approach which emphasizes uniqueness and specific value of each personality. The research method used is an autobiographical technique. The paper should be a contribution to newly appreciate the real personality in mentally handicapped people. It attemps to bring some new nexuses and new dimensions of thinking in the topic or if possible to reveal the wide potential for additional research as well.