Proměny českého dramatu na přelomu devatenáctého a dvacátého století
The Transformation of Czech Drama at the Turn of the Nineteenth and Twentieth Centuries
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8361Identifikátory
SIS: 21837
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stejskalová, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
16. 1. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Práce se zaměřila především na dobu vzniku modernistického pohádkového dramatu v Cechách, které bylo v české kultuře zastoupeno poměrně úzkou skupinou textu. Zánr pohádkového dramatu tu zastupují díla, která si získala velkou diváckou oblibu a nejvíce zasáhla do kulturního dění své doby. Text se obrací také k období starších kouzelných her, jejichž vliv na tvorbu pozdních dramatiků je zcela zřejmý. Práce se zabývá dramaty Strakonický dudák aneb Hody divých žen od autora Josefa Kajetána Tyla, Princezna Pampeliška Jaroslava Kvapila, Radúz a Mahulena Julia Zeyera a Lucerna od autora Aloise Jiráska. Na rozboru jednotlivých pohádkových her se práce pokusila doložit charakteristické rysy proměny žánru pohádkového dramatu, ukázat jeho různé podoby a modifikace, naznačit jeho vývoj. Porovnání těchto her pomohlo nalézt určité paralely a shodné či podobné momenty, které ukazují, jak se pohádkové hry vyvíjely.
Práce se zaměřila především na dobu vzniku modernistického pohádkového dramatu v Cechách, které bylo v české kultuře zastoupeno poměrně úzkou skupinou textu. Zánr pohádkového dramatu tu zastupují díla, která si získala velkou diváckou oblibu a nejvíce zasáhla do kulturního dění své doby. Text se obrací také k období starších kouzelných her, jejichž vliv na tvorbu pozdních dramatiků je zcela zřejmý. Práce se zabývá dramaty Strakonický dudák aneb Hody divých žen od autora Josefa Kajetána Tyla, Princezna Pampeliška Jaroslava Kvapila, Radúz a Mahulena Julia Zeyera a Lucerna od autora Aloise Jiráska. Na rozboru jednotlivých pohádkových her se práce pokusila doložit charakteristické rysy proměny žánru pohádkového dramatu, ukázat jeho různé podoby a modifikace, naznačit jeho vývoj. Porovnání těchto her pomohlo nalézt určité paralely a shodné či podobné momenty, které ukazují, jak se pohádkové hry vyvíjely.