Proměny českého dramatu na přelomu devatenáctého a dvacátého století
The Transformation of Czech Drama at the Turn of the Nineteenth and Twentieth Centuries
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8361Identifiers
Study Information System: 21837
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Stejskalová, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Social Scienses
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Práce se zaměřila především na dobu vzniku modernistického pohádkového dramatu v Cechách, které bylo v české kultuře zastoupeno poměrně úzkou skupinou textu. Zánr pohádkového dramatu tu zastupují díla, která si získala velkou diváckou oblibu a nejvíce zasáhla do kulturního dění své doby. Text se obrací také k období starších kouzelných her, jejichž vliv na tvorbu pozdních dramatiků je zcela zřejmý. Práce se zabývá dramaty Strakonický dudák aneb Hody divých žen od autora Josefa Kajetána Tyla, Princezna Pampeliška Jaroslava Kvapila, Radúz a Mahulena Julia Zeyera a Lucerna od autora Aloise Jiráska. Na rozboru jednotlivých pohádkových her se práce pokusila doložit charakteristické rysy proměny žánru pohádkového dramatu, ukázat jeho různé podoby a modifikace, naznačit jeho vývoj. Porovnání těchto her pomohlo nalézt určité paralely a shodné či podobné momenty, které ukazují, jak se pohádkové hry vyvíjely.
Práce se zaměřila především na dobu vzniku modernistického pohádkového dramatu v Cechách, které bylo v české kultuře zastoupeno poměrně úzkou skupinou textu. Zánr pohádkového dramatu tu zastupují díla, která si získala velkou diváckou oblibu a nejvíce zasáhla do kulturního dění své doby. Text se obrací také k období starších kouzelných her, jejichž vliv na tvorbu pozdních dramatiků je zcela zřejmý. Práce se zabývá dramaty Strakonický dudák aneb Hody divých žen od autora Josefa Kajetána Tyla, Princezna Pampeliška Jaroslava Kvapila, Radúz a Mahulena Julia Zeyera a Lucerna od autora Aloise Jiráska. Na rozboru jednotlivých pohádkových her se práce pokusila doložit charakteristické rysy proměny žánru pohádkového dramatu, ukázat jeho různé podoby a modifikace, naznačit jeho vývoj. Porovnání těchto her pomohlo nalézt určité paralely a shodné či podobné momenty, které ukazují, jak se pohádkové hry vyvíjely.