Sebepojetí a sebehodnocení dětí se specifickými poruchami učení
Self-identity and Self-evaluation of Children with Specific Learning Problems
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8362Identifiers
Study Information System: 21703
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Kucharská, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Cílem této práce je zmapovat problematiku sebepojetí a sebehodnocení jedince se specifickou poruchou učení se zaměřením na diference emočního prožívání a chování jedinců integrovaných do běžné základní školy a jedinců navštěvujících specializovanou třídu pro děti s dyslexií. Skupiny výzkumného šetření, stejně tak jako kontrolní vzorek, tvořilo deset jedinců navštěvuj ících pátý postupný ročník. Poměr dívek a hochů byl 1:1. V první fázi byl dětem předkládán test Kresby postavy, jako odrazový můstek pro vytvoření uvolněné atmosféry. Po něm následoval subtest "Nedokončené věty" z Michalovy testové baterie Projektivní interview (1974). Sebehodnocení dětí s dyslexií a dětí kontrolního vzorku bylo zjišťováno dotazníkem SPAS (Dotazník sebepojetí školní úspěšnosti, Matějček, Vágnerová, 1987). Z výsledků výzkumu vyplývá, že mezi dětmi obou výzkumných skupin v porovnání s kontrolním vzorkem skutečně existují rozdíly. Děti navštěvující specializovanou třídu jsou více úzkostné, introvertované, jejich výtvory častěji nesou známky regrese a primitivismu než kresby dětí integrovaných. Jejich největším problémem zůstává čtení. Integrovaní žáci působí podle výsledků vyrovnaněji a méně úzkostně. Jejich kresebný projev je vyzrálejší. Je velmi zajímavé, že čtení pro ně nepředstavuje zásadní problém. Jak vyplývá z Dotazníku...
The goal of this thesis is to map the issues of self-concept and self-esteem of individuals with learning disabilities, focusing on differences in emotional experiences and behavior of individuals integrated in common elementary schools, and those attending speciál classes for children with dyslexia. The investigated groups, as well as the check sample, were built up from ten individuals, attending the fifth grade. Each group comprised equal number of girls and boys. In the first phase of the research, children were given the Human Figuře Drawing Test, mainly as a springboard for evoking a friendly atmosphere. After that, the Unfinished Sentences Subtest of the Michal's Projective Interview test set (1974) took pláce. The self-esteem of the children with dyslexia and of the check sample was investigated by the virtue of the SPAS questionnaire (Questionnaire of the school achievements self-appraisal, Matějček, Vágnerová, 1987). The research results show, that there are certain differences between each investigated group and the check sample. Children attending a speciál class tend to be more anxious, introverted, their creations bear signs of regression and primitivism more often compared to integrated children, and reading persists as their major problém. On the other hand, integrated children appear more...