Pravděpodobnost pro žáky druhého stupně základních škol
Expectation for Pupils of the Upper Grades of Primary Schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8370Identifiers
Study Information System: 21621
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Mošna, František
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - German
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Žáci základních škol se v běžném životě s pravděpodobností setkávají poměrně často. Chápou ji jako šanci nebo naději a umí ji různými způsoby přesně vyjádřit. Domnívám se, že pravděpodobnost by se měla v hodinách matematiky objevit už na základní škole, aby byla tato mimoškolní zkušenost využita. V současnosti se žáci s teorií pravděpodobnosti setkávají až ve čtvrtém ročníku středních škol. Ve své diplomové práci se tedy zabývám zavedením pravděpodobnosti na základních školách. Na základě zkušeností s učebnicemi pro základní a střední školy jsem vytvořila Učební text, který je hlavní součástí diplomové práce. Je koncipován jako učebnice pravděpodobnosti pro žáky druhého stupně základních škol. Učební text zpracovává teorii pravděpodobnosti přibližně ve stejném rozsahu, jako se objevuje v osnovách gymnázií. K tématu jsem vytvořila projekt, ve kterém žáci získané poznatky prakticky využijí. Projekt imituje klasické kasino. Vyučování podle navržené učebnice jsem uskutečnila v 8. ročníku základní školy. Díky experimentu jsem si ověřila, že žáci základních škol jsou schopni porozumět principům řešení problémů pravděpodobnostního charakteru.
Žáci základních škol se v běžném životě s pravděpodobností setkávají poměrně často. Chápou ji jako šanci nebo naději a umí ji různými způsoby přesně vyjádřit. Domnívám se, že pravděpodobnost by se měla v hodinách matematiky objevit už na základní škole, aby byla tato mimoškolní zkušenost využita. V současnosti se žáci s teorií pravděpodobnosti setkávají až ve čtvrtém ročníku středních škol. Ve své diplomové práci se tedy zabývám zavedením pravděpodobnosti na základních školách. Na základě zkušeností s učebnicemi pro základní a střední školy jsem vytvořila Učební text, který je hlavní součástí diplomové práce. Je koncipován jako učebnice pravděpodobnosti pro žáky druhého stupně základních škol. Učební text zpracovává teorii pravděpodobnosti přibližně ve stejném rozsahu, jako se objevuje v osnovách gymnázií. K tématu jsem vytvořila projekt, ve kterém žáci získané poznatky prakticky využijí. Projekt imituje klasické kasino. Vyučování podle navržené učebnice jsem uskutečnila v 8. ročníku základní školy. Díky experimentu jsem si ověřila, že žáci základních škol jsou schopni porozumět principům řešení problémů pravděpodobnostního charakteru.