Specifika edukačního procesu u pacienta s šedým zákalem
Specifics of education process in a patient with cataract
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85586Identifiers
Study Information System: 178086
Collections
- Kvalifikační práce [1780]
Author
Advisor
Referee
Křivková, Jana
Faculty / Institute
Second Faculty of Medicine
Discipline
General Nurse
Department
Department of Nursing
Date of defense
6. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Edukační proces, pacient, pooperační péče, šedý zákalKeywords (English)
Education process, patient, postoperative care, cataractBakalářská práce na téma "Specifika edukačního procesu u pacienta s šedým zákalem" je zaměřena na edukační činnost sestry u pacientů po operaci katarakty. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a empirické. Teoretická část práce seznamuje s šedým zákalem, jeho historií a druhy. Přibližuje edukační proces sestry a ošetřovatelskou péči u pacienta po operaci katarakty. Empirická část popisuje výsledky průzkumného dotazníkového šetření, které se uskutečnilo v pěti pražských nemocnicích. Na průzkumu se podílely dva soubory respondentů, sestry pracující na očních klinikách/oddělení a pacienti po operaci katarakty. V závěru práce, v kapitole diskuse, jsou shrnuty výsledky průzkumného šetření, z nichž je patrná shoda mezi sledovanými soubory, například ve zvolené formě edukace. Dále byly potvrzeny rozdílné názory respondentů v otázce přítomnosti rodinného příslušníka při edukaci.
This bachelor thesis on a topic "Specifics of the education process in a patient with cataract" is focused on the educational activities of a nurse in patients after a cataract surgery. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part concerns cataract, history and types. It describes the educational process of nurses and nursing care for patients after cataract surgery. The practical part describes results of the exploratory questionnaire survey, which was held in five Prague hospitals. The exploratory involved two groups of respondents, ophthalmic nurses working in clinics/departments and patients who have undergone cataract surgery. Results of the questionnaire survey are summarised at the end of the thesis, in chapter discussion. They show that observed populations are similar, for example in the selected form of education. Furthermore, the different opinions were confirmed, such as the question of family member's presence during the education.