Znalosti sester o elektrokardiografii
Nurses' knowledge of electrocardiography
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85588Identifiers
Study Information System: 178090
Collections
- Kvalifikační práce [1780]
Author
Advisor
Referee
Nikodemová, Hana
Faculty / Institute
Second Faculty of Medicine
Discipline
General Nurse
Department
Department of Nursing
Date of defense
6. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Arytmie, defibrilator, elektrokardiograf, elektrokardiogram, kardiostimulátorKeywords (English)
Arrhythmia, defibrilátor, electrocardiogram ,electrocardiograph, pacemakerBakalářská práce se zabývá celkově znalostmi sester v oblasti elektrokardiografie, odtud také její název Znalosti sester o elektrokardiografii. V teoretické části je popsána elektrografie, její historie, možnosti pořízení záznamu, patologické rytmy a ošetřovatelská péče spojená se zjištěním rytmu. V empirické části jsou přes metodiku interpretovány výsledky kvantitativního výzkumu, prováděného dotazníkovým šetřením. V závěru práce jsou shrnuty výsledky dotazníkového šetření, kde jsou ukázány nedostatky ve vzdělání během přípravy na povolání všeobecné sestry. Tyto nedostatky se potom projevují nedostatečnou znalostí rozpoznání základních patologických EKG rytmů, případná defibrilace některých patologických rytmů. Nejnižší znalosti v této oblasti mají sestry s pouze se středoškolským vzděláním. Z dotazníkové šetření je patrné, že by sestry ocenily nejen více výuky během přípravy na povolání všeobecné sestry, ale v případě pořádání seminářů na téma elektrokardiografie by se zúčastnily.
The bachelor thesis deals with the general knowledge of nurses in the area of electrocardiography, hence also its name Knowledge of nurses about electrocardiography. In the theoretical part, electrography, its history, recordings, pathological rhythms and nursing care associated with rhythm detection are described. In the empirical part, the results of quantitative research carried out by the questionnaire are interpreted over the methodology. At the end of the thesis are summarized the results of the questionnaire survey, which shows shortcomings in education during preparation for the general nurse's profession. These deficiencies are then manifested by insufficient knowledge of the recognition of basic pathological ECG rhythms, eventual defibrillation of some pathological rhythms. The lowest knowledge in this area has nurses with secondary education only. From the questionnaire survey, it is clear that nurses would appreciate not only more tuition during their general nurse training, but would also take part in electrocardiography workshops.