Garden in Children's Literature - its presentation, role and symbolism in The Secret Garden and Tom's Midnight Garden
Zahrada v dětské literatuře - její prezentace, role a symbolismus v Tajemné zahradě a Tomově půlnoční zahradě
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8595Identifiers
Study Information System: 21655
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Farrell, Mark Robert
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - German
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Ve své diplomové práci se zabývám tématem zahrady v knihách The Secret Garden autorky Frances Hodgson Burnett a Tom's Midnight Garden Ann Philippy Pearce. Na začátku si kladu otázku, proč právě toto téma přitahuje autory dětských knih a představuji obě autorky. Následující kapitoly jsou zaměřeny na roli zahrady v životě hlavních postav a na její schopnost pozitivně na ně působit a přispět k jejich postupné přeměně k lepšímu. Věnuji se několika tématům, například způsobu a okolnostem, za kterých jsou zahrady objeveny, prostředí, kde se příběhy odehrávají, a také magickým stránkám obou zahrad. Zabývám se též rozdílným vnímáním času a propojeností časových rovin příběhů. Na konec této práce jsem zařadila kapitolu, v níž porovnávám způsob, jakým obě autorky prezentují zahrady ve svých knihách a prostředky, které používají při jejich popisu.
In my diploma thesis, I deal with the topic of the garden as it is presented in Frances Hodgson Burnett's The Secret Garden and Ann Philippa Pearce's Tom's Midnight Garden. In the beginning, I discuss the reasons for the attractivity of this topic among children's authors in general, and introduce Burnett and Pearce. In the following chapters I focus mainly on the role of the gardens in the characters' lives, showing the positive effect they have on the characters, helping them to gradually change for the better. I concern myself with several themes, including the way and the circumstances in which the two gardens are discovered, the setting of the stories, and the magical aspects of both gardens. I also deal with the differences in the perception of time and with the interconnectivity of time levels in the stories. At the end of this thesis there is a chapter devoted to the way both authors present their gardens and on the means they use for their descriptions.