Sudá versus lichá škála v online dotazníku
Even Versus Odd Scale in Online Questionnaire
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86418Identifiers
Study Information System: 190903
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Hendl, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
19. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
měření postojů, škála, lichá škála, sudá škála, Web survey, CAWI, škálováníKeywords (English)
attitude measurement, scale points, odd scale, even scale, Web survey, CAWI, scaling1 Abstrakt Diplomová práce se věnuje škálám, na kterých vyjadřuje respondent svou míru souhlasu se zadaným výrokem. Konkrétně se zaměřuje na počet bodů na škále, používání střední hodnoty a možnosti "nevím". Vzhledem k tomu, že neexistuje optimální počet hodnot, které by škála měla obsahovat, zaměřuje se autorka na srovnání různě dlouhých škál mezi sebou. Součástí práce je dotazníkové šetření, které v rámci čtyř variant dotazníku testuje odlišnost u sudých i lichých škál s různou délkou. Práce ukazuje, že délka škály ovlivňuje podíl krajních hodnot na škále. Při využití kratších škál respondenti častěji volí extrémy na škále. Jako podobně obtížné pro zodpovězení pak hodnotili respondenti škály bez ohledu na to, zda se jednalo o sudou nebo lichou škálu. Ukázalo se, že při použití sudé škály s položkou "nevím" tuto možnost volili především nerozhodní a neinformovaní respondenti. Častou volbou nerozhodných respondentů byla také střední hodnota v případě liché škály, z toho důvodu pro přesnější zjištění neutrality souhlasu by měly být nabízeny i liché škály v kombinaci s možností odpovědět "nevím". Klíčová slova Škála, měření postojů, lichá škála, sudá škála, střední hodnota, počet bodů na škále, Web survey, online dotazník
1 Abstract This diploma thesis subjects on rating scales that measure respondent's value of the agreement with given statement. Particularly it focuses on a number of scale points and usage of mid-point and option "Don't know". Due to the fact, there is not an optimal number of points that scale should contain the author focuses on comparing scales of different length. This work includes research that uses four types of the questionnaire to test differences between odd and even scales of different lengths. The thesis shows that share of extreme points is based on scale length. With the use of shorter scales, respondents are more likely to choose extreme points. Based on respondents' answers, the difficulty to choose from scale options is similar in both even and odd scales. Option "Don't know" was mostly chosen by indecisive and poorly-informed respondents when the even scale with above-mentioned option was used. In the case of using an odd scale, the mid-point was chosen also mainly by indecisive respondents, so odd scales should be combined with option "Don't know" for better detection of neutrality. Keywords Rating scale, attitude measurement, odd scale, even scale, mid-point, number of scale points, Web survey, online questionnaire