Deník Prostor jako fenomén české fotožurnalistiky
Prostor daily as a phenomenon of Czech photojournalism
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/86482/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86482Identifiers
Study Information System: 166958
Collections
- Kvalifikační práce [18229]
Author
Advisor
Referee
Teplá, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
22. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Deník Prostor - deník Metropolitan - deník Metropolitní telegraf - fotožurnalistika - obrazová analýzaKeywords (English)
Prostor daily - Metropolitan daily - Metropolitní telegraf daily - photojournalism - picture analysisDiplomová práce Deník Prostor jako fenomén české fotožurnalistiky se soustředí na analýzu žurnalistických fotografií ve dvou denících nově založených po roce 1989 - deníku Prostor a deníku Metropolitan, respektive Metropolitní telegraf. Výzkumná část práce se tudíž zaměřuje na kvantitativní obsahovou analýzu vizuální složky listů i kvalitativní analýzu vybraných snímků, práce zahrnuje rovněž rozhovory se sedmi někdejšími členy fotografického oddělení deníku Prostor - Radovanem Bočkem, Karlem Cudlínem, Jaromírem Čejkou, Janem Jindrou, Zdeňkem Lhotákem, Romanem Sejkotem a Tomášem Štanzelem. Cílem práce je definovat, v čem se deník Prostor odlišoval od jiných soudobých listů s denní periodicitou, v čem byl "obrazově výjimečný", a proč se tedy stal fenoménem české fotožurnalistiky.
The thesis Prostor daily as a phenomenon of Czech photojournalism focuses on the analysis of the journalistic photographs in two dailies established after 1989 - Prostor daily and Metropolitan/Metropolitní telegraf daily. The analytical part of the thesis consists of the quantitative content analysis and the qualitative analysis of the pictures; the thesis also contains interviews with seven former members of the photographic department of Prostor daily - Radovan Boček, Karel Cudlín, Jaromír Čejka, Jan Jindra, Zdeněk Lhoták, Roman Sejkot and Tomáš Štanzel. The aim of the thesis is to define the differences between Prostor daily and the other dailies at that time, why it was 'visually extraordinary' and why it became a phenomenon of Czech photojournalism.