Implementace školního vzdělávacího programu na základních školách se zaměřením na vzdělávací oblast Matematika a její aplikace
The Implementation of a School Education Programme in a Primary School with a view to Education in the Field of Mathematics and its Application
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8655Identifiers
Study Information System: 21545
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Sýkora, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - Information Technology
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Hlavní částí této diplomové práce je šetření zabývající se zaváděním Rámcového vzdělávacího programu pro základní školu zejména ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v regionu Orlickoústecka. Zaměřuje se především na problémy učitelů při tvorbě školního vzdělávacího programu. Součástí šetření je analýza regionu a jednotlivých škol z hlediska podmínek vzniku školních vzdělávacích programů, dotazníkové šetření a jeho vyhodnocení, následné rozhovory s učiteli a v neposlední řadě také případová studie vzniku školního vzdělávacího programu pro nižší stupeň víceletého gymnázia především ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace. V první části práce jsou uvedena východiska podmiňující tvorbu a následné vyhodnocování šetření. Jedná se především o historické souvislosti ve vyučování matematice a analýzu současného stavu a moderních trendů ve vyučování matematice. Je zde přiblíženo projektové vyučování v matematice a konstruktivistické přístupy při vyučování matematiky. Jedním ze základních východisek této práce je také rešerše a studium literatury (včetně Rámcového vzdělávacího programu pro základní školu) se zaměřením na vzdělávací oblast Matematika a její aplikace, které jsou v práci uvedeny. Dále zde naleznete didaktickou analýzu pedagogických dokumentů (platných vzdělávacích programů, učebních...
The main part of this thesis is disquisition dealing with the implementing of the Frame education programme for elementary school especially in the field of education considering Mathematics and its application in the Orlickoustecko region. The thesis is focused mainly onto the teachers and their problems with school education programme elaboration. Inevitable parts of disquisition are also analysis of the region and particular schools in term of uprise conditions of such an education programme, questionnaire disquisition and its interpretation, subsequent interviews with teachers and last but not least the case study of school education programmes for lower classes of multi-annual grammar schools chiefly in the field of education considering Mathematics and its application. The first part brings in starting points, which implicate the elaboration and subsequent interpretation of the disquisition. It is mainly about historical connections and about status quo and modern trends analyses in the field of education considering Mathematics. It also draws near the project and constructive teaching in Mathematics. One of the pillar starting points is also background and literature research (including Frame education programme for elementary school) focused onto the education considering v Mathematics and its...