Změna vlastnických struktur českých médií na počátku 21.století - návrat do rukou domácích vlastníků
Transformation of the czech media ownership structures in the early 21 century
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86650Identifikátory
SIS: 153110
Kolekce
- Kvalifikační práce [18177]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Benda, Josef
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
21. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
vlastnictví médií, tištěná média, ekonomika tištěných médií, oligarchizace médií, koncentrace vlastnictví, média a politikaKlíčová slova (anglicky)
media ownership, print media, newspapers, economics of print media, media oligarchisation, concentration of media ownership, media and politicsHlavním cílem této práce bylo provedení analýzy vývoje vlastnictví českého celostátního denního tisku v České republice v období 2008 - 2016. Vývoj vlastnictví ve sledovaném období byl analyzován v kontextu strukturálních problémů, se kterými se odvětví tištěných médií dlouhodobě potýká a které byly ještě umocněny ekonomickou krizí roku 2008. Kromě ekonomického kontextu je v práci vyložen i kontext historický, tedy změny, které na trhu s českým denním tiskem proběhly po roce 1989 a na které vlastnické proměny v posledních letech přímo navazují. V souvislosti se změnami vlastnictví českých deníků ve sledovaném období, které jsou reprezentovány především přechodem vlastnictví vydavatelství do rukou domácích podnikatelů, často s vazbami na politiku, rozebírám v práci také problematiku koncentrace vlastnictví a vztahu médií a politiky. V návaznosti na to se věnuji i fenoménu vzniku nových, alternativních titulů, jako reakce novinářů na vlastnické změny ohrožující pluralitu názorů a svobodu slova. Na závěr uvádím také srovnání vývoje vlastnictví denního tisku v České republice s vývojem vlastnictví v okolních zemích regionu, například na Slovensku, v Polsku, Maďarsku nebo pobaltských státech.
The primary goal of this master thesis was to analyze the development of ownership of daily newspapers in the Czech Republic in the period 2008 - 2016. The development of media ownership in the monitored period was analyzed in the context of the long term structural problems of media sector, which were intensified by the economic crisis beginning in 2008. In addition to the economic context, the thesis also deals with the historical context, specifically the changes of the Czech daily newspapers market after 1989. In connection with the transfer of ownership of the Czech publishing houses to the hands of domestic businessmen, often with direct links to politics, thesis also deals with the issue of ownership concentration and the relations between media and politics. I also mention the phenomenon of emerging new, alternative media projects by the journalists in reaction to ownership changes threatening pluralism and freedom of speech. In the end, I also compare the development of ownership of the daily newspapers in the Czech Republic with the development of ownership in other countries of the CEE region, such as Slovakia, Poland, Hungary or the Baltic States.
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Trendy a vnímání efektivity nástrojů media ralations v oboru PR
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOČalounová, Markéta (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Datum obhajoby: 12. 9. 2023This bachelor's thesis focuses on media relations, which are part of the field of PR. It aims to describe the current situation in the Czech PR and to find out whether traditional media relations tools are still effective ... -
Role oborových médií ve vzdělání studentů marketingu
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOPenkov, Radoslav (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2019)Datum obhajoby: 12. 6. 2019Bakalářská práce si klade za cíl popsat roli současných českých oborových médií v životě studentů a budoucích profesionálů z oblasti marketingové komunikace a public relations. Cílem práce je jednak zjistit vztah studentů ... -
Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOProcházková, Pavla (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Datum obhajoby: 1. 2. 2023Cílem diplomové práce s názvem "Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR" ("Use of Media in English Lessons in the Czech Republic") je zhodnotit používání starých, klasických i nových médií pří výuce angličtiny na ...