Literární text v hodině německého jazyka, metody a formy práce s autentickými texty
The Literary Text in a German-language Lesson, Methods for Working with Authentic Texts
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8666Identifikátory
SIS: 21841
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bučková, Tamara
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - německý jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra germanistiky
Datum obhajoby
22. 1. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
V teoretické části jsem na základě prostudované literatury vymezil pojmy literární text, autentický text a neautentický text. Pojem literární text užívám pro psaný text umělecký. Tento text chápu zároveň jako autentický, neboť literární text čteme zpravidla tak, jak byl napsán, což odpovídá významu autentického textu. Autentickým textem neliterárním rozumím texty funkčního stylu prostě sdělovacího (jízdenky, dopis, inzerát, novinový článek) a nikoliv uměleckého. Neautentickým textem zde rozumím text didaktizovaný, uměle vytvořený tvůrci učebnice pro potřeby vyučování - např. z důvodu prezentace nového gramatického jevu a nové slovní zásoby. Analýzou pedagogických dokumentů jsem dospěl k závěru, že práce s texty (včetně literárních) je v těchto dokumentech dostatečně zpracována. Dokumenty jsou učitelům dobrým návodem a pomocníkem. Diplomová práce zmapovala možnosti práce s literárním textem ve výuce včetně existujících pozitiv i možných obtíží. Dále byly představeny různé metodické postupy práce s literárními texty.
Das Thema dieser Diplomarbeit heisst "Die Arbeit mit literarischen Texten. Methoden und Formen der Arbeit mit authentischen Texten". Die Arbeit bewegt sich sowohl im literaturtheoretischen als auch im didaktischen Bereich. Die Arbeit ist in einen theoretischen und zwei praktische Teile gegliedert. Ziel des theoretischen Teiles ist es, verschiedene Ansichten zum Thema zu sammeln und zu ordnen (die Problematik der literarischen Texte in pädagogischen Dokumenten, die Auswahl der literarischen Texte, die allgemeinen Prinzipien und Phasen der Arbeit mit literarischen und authentischen Texten, die Typologie der Übungen) und die zur Verfügung stehenden Methoden und Formen der Arbeit zu beschreiben.