Povídková tvorba Boženy Benešové
The Short Stories of Božena Benešová
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8675Identifiers
Study Information System: 21563
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Mocná, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Základní údaje: Markéta Čeřovská Povídky Boženy Benešové, Příbram, 71 stran Obsah: Centrem naší práce je povídková tvorba Boženy Benešové (1873- 1936). Tato autorka je v dnešní době již téměř neznámá a je neprávem opomíjená. Nikdy nezískala velkou čtenářskou pozornost, jelikož její díla jsou náročná a nelze je číst povrchně. Navázala na realismus a naturalismus, ale její texty jsou velmi moderní. Je autorkou psychologických próz, ve kterých se zabývá velkými etickými otázkami lidství a soustřeďuje se na existenciální problémy lidí. Její povídky nejvýrazněji reprezentují novoklasicismus v české literatuře. Tehdejší kritika považovala její dílo za příliš intelektuální a pro čtenáře nadměrně problematické. Naší prací se snažíme ukázat specifika povídek Benešové, jejich originálnost a přínos české próze počátku 20. století. Zabýváme se tématem, konstrukcí postav a výstavbou fikčního světa a zaměřujeme se především na naraci a vypravěčské postupy (vnitřní monolog, osobní vypravěč). Klíčová slova: novoklasicistní povídka, zkratka, dialog, okamžiky pravdy, vnitřní monolog, psychologická próza, existenciální krize, Benešová, narace, konstrukce postav, fikční světy
Základní údaje: Markéta Čeřovská Povídky Boženy Benešové, Příbram, 71 stran Obsah: Centrem naší práce je povídková tvorba Boženy Benešové (1873- 1936). Tato autorka je v dnešní době již téměř neznámá a je neprávem opomíjená. Nikdy nezískala velkou čtenářskou pozornost, jelikož její díla jsou náročná a nelze je číst povrchně. Navázala na realismus a naturalismus, ale její texty jsou velmi moderní. Je autorkou psychologických próz, ve kterých se zabývá velkými etickými otázkami lidství a soustřeďuje se na existenciální problémy lidí. Její povídky nejvýrazněji reprezentují novoklasicismus v české literatuře. Tehdejší kritika považovala její dílo za příliš intelektuální a pro čtenáře nadměrně problematické. Naší prací se snažíme ukázat specifika povídek Benešové, jejich originálnost a přínos české próze počátku 20. století. Zabýváme se tématem, konstrukcí postav a výstavbou fikčního světa a zaměřujeme se především na naraci a vypravěčské postupy (vnitřní monolog, osobní vypravěč). Klíčová slova: novoklasicistní povídka, zkratka, dialog, okamžiky pravdy, vnitřní monolog, psychologická próza, existenciální krize, Benešová, narace, konstrukce postav, fikční světy