Mariánské oltáře ze sbírky Tomassa degli Obizzi v Národní galerii v Praze
Altarpieces of the Virgin Mary from the collection of Tommaso degli Obizzi in the National Gallery in Prague
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/86863/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86863Identifiers
Study Information System: 175892
Collections
- Kvalifikační práce [2256]
Author
Advisor
Referee
Šmied, Miroslav
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of European Culture
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
20. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Italské malířství, 14. a 15. století, oltáře, Mariologický cyklus, Národní Galerie v Praze, Tomasso degli ObizziKeywords (English)
Italian painting of the 14th and the 15th Century, Altarpieces, the Virgin Mary, the National Gallery in Prague, Tomasso degli ObizziCílem diplomové práce je zhodnocení oltářů s ústředním námětem Panny Marie italské provenience 14. a 15. století ze sbírky Tommasa degli Obizzi, nacházející se dnes v Národní galerii v Praze. V úvodu práce bude zhodnocena tuzemská a zahraniční literatura k danému tématu. Poté budou připomenuty okolnosti původu této sbírky a způsob, jakým se tato díla dostala ze zámku Konopiště do Národní galerie v Praze. Další část práce pak bude zaměřena na pětici deskových oltářů, u kterých bude provedena formální analýza. Tato díla budou zpracována katalogovým způsobem. Závěrem práce bude zhodnocení uvedených děl a jejich význam v rámci sběratelství v širším kontextu.
The aim of the thesis is to evaluace the altars with the central theme of Our Lady of Italian prohnance of the 14th and 15th centuries from the collection of Tommaso degli Obizzi, today in the National Gallery in Prague. The introduction will be assessed for czech and foreign literature on the topic. Then will be recalled the circumstances of the origin of this collection and the way how these works came from Konopiště chateau to the National Gallery in Prague. Next part of the thesis will be focused on five altarsplates, which will be interpreted by formal. Thes e works will be processed accordingly katalog system. Finally, work will evaluace those works and thein importance in the kontext of collecting in a wider context.