Karikatura kontra propaganda: Napoleon Bonaparte navštěvuje nemocné morem v Jaffě aneb nové modely politických funkcí umění kolem r. 1800
The Caricature versus propaganda: Napoleon Bonaparte visiting sick in Jaffa aka new models of political function of art around 1800
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86869Identifiers
Study Information System: 180889
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Pech, Milan
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
20. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Napoleon, Egypt, karikatura, politická propaganda, A. J. GrosKeywords (English)
Napoleon, Egypt, caricature, polical propaganda, A. J. GrosTažení do Egypta roku 1798 vedené tehdejším generálem Bonapartem mělo důležitý dopad na evropskou kulturu přelomu 18. a 19. století a samotný průběh tažení byl výrazně reflektován v dobovém umění a tisku. Hlavním cílem mé diplomové práce je srovnat vizuální a myšlenkovou stránku karikatury vytvořené především anglickými autory na toto téma, s oficiální francouzskou propagandu vedenou Napoleonem v díle Jeana-Antoine Grose: Napoleon navštěvující nemocné morem v Jaffě. V obou případech jde o modelové doklady politických funkcí umění, které právě v době Napoleona I. získaly novou autenticitu předurčující budoucí vývoj politické obrazové propagandy i karikatury.
Egyptian campaign of 1798 led by general Bonaparte had an important impact on the European culture in the end of 18th century and begining of the 19th century. Also the campaign itself was strongly reflected in period art and print. Main goal of my diploma is to compare the visual appereance and thought of the caricature created mainly by the english authors on this matter, with official French propaganda under Napoleon which is visible in art of Antoine-Jean Gros' painting: Napoleon visiting the sick in Jaffa. In both cases these are distinctive illustrations of political function of art, which, mainly in the era of Napoleon I., gained new authenticity for the future evolution of political propaganda and caricature.