Místo bible v katechezi dětí školního věku (Perspektiva Slezské církve evangelické a.v.)
Place of Bible in Catechesis Schoolchildren (Perspective Silesian Evangelical Church of Augsburg Confession)
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8702Identifiers
Study Information System: 18439
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Dřímal, Ludvík
Roskovec, Jan
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Systematic and Practical Theology
Department
Department of Practical Theology
Date of defense
6. 3. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Předložená práce si klade za cíl prozkoumat otázky související s používáním Bible v katechezi dětí, a to v kontextu současných změn teologických, sociologických i nábožensko-pedagogických paradigmat. K řešení těchto otázek přistupuje ze čtveré perspektivy: 1. historické, 2. teologické, 3. empirické a 4. didaktické, a to na pozadí katechetické praxe Slezské církve evangelické a. v. v ČR (SCEAV). V historické části se práce zabývá modely práce s Biblí napříč církevními dějinami i s hlavním důrazem na dějiny a současnost katecheze SCEAV a na německé a americké katechetické a nábožensko- pedagogické koncepty 20. stol. Teologická perspektiva se ptá po místu a pojetí Bible v současné systematice a hermeneutice. Empirická perspektiva vnáší do diskuse výsledky mnoha terénních výzkumů provedených s ohledem na Bibli a katechezi. Didaktická perspektiva usiluje o zhodnocení poznatků předchozích bádání a o zmapování faktorů určujících adekvátní biblické vyučování. Práce rozpracovává předpoklad, že zdařilé propojení teologie a didaktiky včetně jejích pomocných věd tvoří solidní základ dobré biblické katecheze. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The aim of the presented thesis is to explore the questions concerning the use of the Bible in the catechesis of children, and this in the context of the contemporary paradigm shifts in theology, sociology and religious education. The topic is analysed from a fourfold perspective: 1. historical, 2. theological, 3. empirical and 4. didactic, all of them on the background of the catechetical ministry of the Silesian Evangelical Church of Augsburg Confession in the Czech Republic (SECAC). in the historical part, the models of the use of the Bible throughtout the history of catechesis are reviwed with the main emphasis on the history nad present state of the catechesis in the SECAC as well as on the 20th centurys religious education concepts in Germany and in the USA. The theological perpective examines the place and understandidng of the Bible in contemporary systematic theology nad hermeneutics. Empirical perspective enriches the discussion by the results of many field researches conducted with respect to the question of the Bible and catechesis. Didactic (education theory) perspecitve strives to evaluate and summarize the previous findings and to depict the factors decisive for an adequate biblical instruction. The thesis develops the idea, that a proper connection of theology and educational theory,...