Problematika levé ruky při hře na housle
The Problems of the Left-Handed when Playing the Violin
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8765Identifiers
Study Information System: 21763
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Kubátová, Gabriela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Musical Instrument
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce pojednává o problematice levé ruky při hře na housle. V úvodu zdůvodňuji výběr tohoto tématu a naznačuji směr, jímž se práce bude ubírat. Po stručném popisu vzniku a vzhledu houslí v první kapitole se věnuji postoji houslisty a držení houslí. Podtrhuji zde přirozenost a důležitost správných návyků od začátku hry. Ve třetí kapitole se zabývám funkcí levé ruky při držení houslí a rozličnými pohyby levé paže, ruky i prstů při hře. Další kapitola se týká intonace, o níž se zmiňuji nejen obecně, ale především z hlediska houslové hry. Následuje nejobsáhlejší část práce zaměřená na jednotlivé složky techniky levé ruky houslisty. Jejich popis doplňuji názory, metodickými přístupy a radami českých i zahraničních houslových pedagogů, které mě zaujaly při studiu literatury. Její seznam uvádím na konci práce. Psané slovo obohacuji o notové ukázky, fotografie a obrázky sloužící k lepšímu pochopení a dokreslení textu. V závěru se zpětně zamýšlím nad tvorbou této diplomové práce.
Diplomová práce pojednává o problematice levé ruky při hře na housle. V úvodu zdůvodňuji výběr tohoto tématu a naznačuji směr, jímž se práce bude ubírat. Po stručném popisu vzniku a vzhledu houslí v první kapitole se věnuji postoji houslisty a držení houslí. Podtrhuji zde přirozenost a důležitost správných návyků od začátku hry. Ve třetí kapitole se zabývám funkcí levé ruky při držení houslí a rozličnými pohyby levé paže, ruky i prstů při hře. Další kapitola se týká intonace, o níž se zmiňuji nejen obecně, ale především z hlediska houslové hry. Následuje nejobsáhlejší část práce zaměřená na jednotlivé složky techniky levé ruky houslisty. Jejich popis doplňuji názory, metodickými přístupy a radami českých i zahraničních houslových pedagogů, které mě zaujaly při studiu literatury. Její seznam uvádím na konci práce. Psané slovo obohacuji o notové ukázky, fotografie a obrázky sloužící k lepšímu pochopení a dokreslení textu. V závěru se zpětně zamýšlím nad tvorbou této diplomové práce.