Některé nové formy rozvíjení geometrické představivosti
Several New Methods for Developing Geometric Visualization
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8772Identifiers
Study Information System: 21653
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Roubíček, Filip
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
'Často se setkáváme s názorem, že geometrické učivo je ve školské matematice podceňováno, a to nejen z hlediska jeho rozsahu v osnovách nebo vzdělávacích programech. Šetření ukazují, že i učitelé dávají ve své práci přednost ostatním partiím matematiky. Tento jev je celosvětový a nemáme pro něj přiměřené zdůvodnění. Přitom je v rozporu se základním posláním matematického vzdělání. Školská matematika vytváří předpoklady pro rozvoj řady kompetencí nezbytných pro každého člověka v jeho praktickém životě. Geometrizace reálného světa, orientace v prostoru a času, dovednosti modelovat a zobrazovat, to jsou významné a nezpochybnitelné cíle školské geometrie. Říkáme, že každý člověk by měl být vybaven dostatečně rozvinutou geometrickou představivostí. Ta mu usnadňuje celou řadu aktivit důležitých pro jeho úspěšný praktický život. Učitelé matematiky i didaktici proto hledají nové formy rozvíjení této představivosti. V současné době dáváme přednost formám, které žáky pozitivně motivují osvojování geometrických poznatků, mají konstruktivní charakter a na základní škole přispívají také paralelnímu rozvíjení dovedností motorických. Zvolila jsem si geometrii překládaného papíru jako východisko mého úsilí. V souvislosti s ní jsem dospěla i otázkám rozvíjení prostorové představivosti. Ta mě potom dovedla některým novým...
'Často se setkáváme s názorem, že geometrické učivo je ve školské matematice podceňováno, a to nejen z hlediska jeho rozsahu v osnovách nebo vzdělávacích programech. Šetření ukazují, že i učitelé dávají ve své práci přednost ostatním partiím matematiky. Tento jev je celosvětový a nemáme pro něj přiměřené zdůvodnění. Přitom je v rozporu se základním posláním matematického vzdělání. Školská matematika vytváří předpoklady pro rozvoj řady kompetencí nezbytných pro každého člověka v jeho praktickém životě. Geometrizace reálného světa, orientace v prostoru a času, dovednosti modelovat a zobrazovat, to jsou významné a nezpochybnitelné cíle školské geometrie. Říkáme, že každý člověk by měl být vybaven dostatečně rozvinutou geometrickou představivostí. Ta mu usnadňuje celou řadu aktivit důležitých pro jeho úspěšný praktický život. Učitelé matematiky i didaktici proto hledají nové formy rozvíjení této představivosti. V současné době dáváme přednost formám, které žáky pozitivně motivují osvojování geometrických poznatků, mají konstruktivní charakter a na základní škole přispívají také paralelnímu rozvíjení dovedností motorických. Zvolila jsem si geometrii překládaného papíru jako východisko mého úsilí. V souvislosti s ní jsem dospěla i otázkám rozvíjení prostorové představivosti. Ta mě potom dovedla některým novým...