Svátky v ratmu roku. Prožívání svátečních dob v praxi waldorfských mateřských škol
The Feasts in the Rhythm of Year: Experiencing the Feasts in the Waldorf`s Pedagogy
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8791Identifiers
Study Information System: 18567
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Nejedlá, Dana
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Pastoral and Social Work
Department
Jabok
Date of defense
7. 3. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Cílem mé práce je odpověď na otázku: Jak s rovinou slavení svátků pracují waldorfští pedagogové ve waldorfských mateřských školkách a jak jejich práce přispívá k růstu dítěti. Není mým úmyslem vyzdvihovat waldorfskou pedagogiku jako jedinou správnou cestu, chci však ukázat na její principy a možnosti, kterých si mnozí nejsou vědomi. Nevím, zda se mi to podaří zcela regulérním vědeckým způsobem, neboť věci, které se zažívají a prožívají těžko hledají svou řeč, kterou k nám promlouvají, v encyklopedických slovnících. Přesto však nechci, aby čtenář nabyl dojmu, že se spolu se mnou pohybuje v rovině nezvládnutého sentimentu. Kapitoly budu řadit dle ročních období od podzimu do léta, neboť stejně tak plyne školní rok. Svátky jsem vybrala pouze ty, které se objevují v praxi waldorfské pedagogiky. K většině z nich přiložím na začátku krátce jejich historický původ, poté se budu zabývat antroposofickým náhledem a nakonec v praktické části k jednotlivým obdobím přiložím konkrétní ukázky, jak se s danou tématikou pracuje ve WMŠ . K tomuto celkovému obrazu mi poslouží publikace z oboru etnologie, antroposofie a též osobní zkušenosti nabyté při mé měsíční praxi ve WMŠ na Petřinách, utvářející můj vnější pohled na celou problematiku. A jako vnitřní pohled si dovolím použít mé nynější čerstvé zkušenosti, které získávám...
Meine Arbeit handelt von einem Thema der Festefeiern in der Waldorfpädagogik. Die Feste habe ich vom Herbst bis zum Frühling angereihen und habe nur die ausgewählt, die sich in der Waldorfkindergarten herausstellen. Zuerts bemühte ich mich, um eine Beschreibung ihrer Geschichte. Dazu gab ich eine anthroposofische Ansicht von einem Erlebnis der Jahreszeiten zu. In dem praktischen Teil habe ich vor allem Erlebnisse und Erfahrungen aus meinem Praktikum und der Arbeit in einer Waldorfkindergarten benutzt. Ich möchte zeigen, wie man hier mit den Kindern arbeitet und was sie durch die Feiern gewinnen können. Es handelt sich in diesem Fall nicht nur um ein Erlebnis, sondern auch um die ästhetischen, moralischen und gesellschaftlichen Werte. Die Kinder lernen dadurch den Rhytmus des Jahres kennen. So können sie sich in dieser Welt besser orientieren. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)