Integrace dětí s narušenou komunikační schopností
The Integration of Children with Communication-ability Problems
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8805Identifiers
Study Information System: 21581
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Štěpáníková, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tématem diplomové práce je problematika integrace dětí s narušenou komunikační schopností. Teoretická část představuje dosavadní poznatky z odborné literatury týkající se integrace. Charakteristika postupuje od obecného pojetí ke speciálnímu vymezení. Jednotlivé kapitoly umožňují postupný náhled na problematiku integrace, zejména na ranou a předškolní péči o postižené děti, proces, podmínky a formy integrace v předškolním věku. Největší prostor je věnován integraci dětí s narušenou komunikační schopností. V praktické části jsou prezentovány výsledky průzkumu zaměřeného na kvantitu a kvalitu poskytované péče integrovaným dětem se speciálními vzdělávacími potřebami orientované především na integraci dětí s vadami řeči v průběhu posledních pěti let. Informace představené v diplomové práci by měly přispět k širšímu pohledu na tuto problematiku a vést k určitým postojům a zamyšlením nad dosavadním průběhem a způsobem integrace dětí s narušenou komunikační schopností. Práce může být i východiskem k další studii zaměřené např. k hledání příčin vzniku tak velkého množství integrovaných dětí s narušenou komunikační schopností. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Subject of this graduation thesis is the integration of children with communication incapacity issue. Theoretic part introduces existing findings from expert literature starting from generic concept to specialized determination. Each of chapters facilitate the progressive view of the problems of integration, specially of early and pre-school care of handicapped children, process, conditions and forms of integration in preschool age. The major part of thesis is dedicated to integration of children with communication incapacity at all. Practical part presents findings of research intent on the quantity and quality of provided care to the integrated children with special educative needs mainly focused on the integration of children with talk defects during the last five years. Information presented in this thesis could have conduced to expanded view to this issue and to specific positions and thinking about actual process and way of integration of children with communication incapacity. The thesis could be a starting point to another thesis focused on finding causation so many of an integrated children with communication incapacity. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)