Historie mateřské školy v Praze 5 v kontextu vývoje předškolních vzdělávacích institucí XX. století
The History of a Nursery School in Prague 5 in the Context of Developing Pre-school Educational Institutions in the 20th century
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8807Identifikátory
SIS: 21577
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Křivánek, Zdeněk
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
18. 1. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Dvacáté století je stoletím zvratů související se dvěma světovými válkami, které toto století poznamenaly. Následkem 2. světové války došlo k polarizaci Evropy a "třetí, tzv. studené válce." Od počátku XX. století se objevují postřehy související s novým poznáním dítěte, tzv. nová výchova, která by odpovídala soudobým podmínkám společnosti a otevřela se individuálním potřebám jedince. Na jedné straně sílí kritika tradiční výchovy a školy, na druhé straně se formulují požadavky na moderní výchovu a vzniká řada reformních pokusů. Tradiční výchově a škole se vytýkalo zvláště jednostranná orientace na intelektuální učení a podcenění důrazu na osobní zkušenost a rozvoj jeho aktivity a tvořivosti. Z kritiky tradiční výchovy (direktivní řízení dítěte, mechanismus, přemíra drilu, verbální metody a tudíž nedostatečná citlivost vůči dítěti) vyplynuly podněty na zlepšení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Dvacáté století je stoletím zvratů související se dvěma světovými válkami, které toto století poznamenaly. Následkem 2. světové války došlo k polarizaci Evropy a "třetí, tzv. studené válce." Od počátku XX. století se objevují postřehy související s novým poznáním dítěte, tzv. nová výchova, která by odpovídala soudobým podmínkám společnosti a otevřela se individuálním potřebám jedince. Na jedné straně sílí kritika tradiční výchovy a školy, na druhé straně se formulují požadavky na moderní výchovu a vzniká řada reformních pokusů. Tradiční výchově a škole se vytýkalo zvláště jednostranná orientace na intelektuální učení a podcenění důrazu na osobní zkušenost a rozvoj jeho aktivity a tvořivosti. Z kritiky tradiční výchovy (direktivní řízení dítěte, mechanismus, přemíra drilu, verbální metody a tudíž nedostatečná citlivost vůči dítěti) vyplynuly podněty na zlepšení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)