Multikulturní výchova a její místo na 1. stupni ZŠ v programu Začít spolu
Multi-cultural Instruction and its Place in the Lower Levels of Primary Schools in the Programme Začít spolu
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8808Identifikátory
SIS: 21679
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tomková, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
15. 1. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Diplomová práce pojednává o multikulturní výchově na 1. stupni základní školy. Jde o snahu vystihnout, jak dochází k prolínání průřezového tématu MKV do více vzdělávacích oblastí v programu Začít spolu a zjistit, jak takový způsob výuky koresponduje s požadavky Rámcového vzdělávacího programu. Pokouší se objasnit příčiny vzniku možných nedorozumění a následných konfliktů při komunikaci jedinců různých národnostních či náboženských kultur, vymezit pojmy týkající se integrace žáků menšinové společnosti a zachytit možný postoj pedagoga vůči kulturním odlišnostem. Na základě výsledků akčního výzkumu realizovaného s žáky prvního a pátého ročníku ZŠ, kteří se vzdělávají v programu Začít spolu, se pokusit analyzovat využití průřezového tématu multikulturní výchova v několika vyučovacích předmětech a zaznamenat, jaký přínos může mít uplatňování tohoto tématu v procesu vyučování pro rozvoj klíčových kompetencí žáka. Klíčová slova: komunikace, integrace, inkluze, intolerance, multikulturní výchova, průřezové téma, klíčové kompetence Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The thesis concerns the problem how to integrate children coming from different cultures into educational process in junior elementary schools. It tries to explain causes of possibly originated misunderstanding and following conflicts in communication between individuals of various nationalities or diverse religions, then to mark out concepts referring to integration of minority pupils and to record eventual educator's attitude to cultural differences. Based on conclusions of action research, carried on in primary schools among pupils in the first and fifth grade who participate in an educational programme called "Start together", it wants to analyse the usage of the cross-sectional module of multicultural education included in several school subjects and it registers its asset to the development of pupil's key-competences in the teaching process. Key-words: communication, integration, inclusion, intolerance, multicultural education, cross-sectional module, key-competence Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)