Profese řídícího letového provozu a její specifika
Rigorózní práce
Author
Contributor
Štikar, Jiří, (Thesis Advisor)
Issue Date
2005Keywords (Czech)
letecká doprava, vedoucí pracovníci, Psychologie práce, Stres, empirické výzkumy, stres (psychologie)K napsání této práce mě přivedla skutečnost, že od roku 2001 pracuji ve funkci podnikového psychologa Řízení letového provozu ČR, s.p. Jak je patrné z názvu podniku, k hlavním úkolům patří zajistit bezpečný a plynulý letový provoz nad územím České republiky. K tomuto účelu zaměstnává podnik řídící letového provozu (řlp), kteřílé jsou vycvičeni/y k tomu, aby tyto úkoly zvládli/y. V náplni práce podnikového psychologa je mj. výběr budoucích řídících letového provozu do kurzů, ve kterých lze získat licenci pro řízení letového provozu. Dále pak patří k mým povinnostem vzdělávání v oblasti působení lidského činitele v řízení letového provozu a psychologické poradenství pro zaměstnance. V rámci mezinárodní spolupráce jsem členem pracovních skupin, které jsou koordinovány organizací EUROCONTROL. Tato organizace sdružuje 35 evropských států a jejím cílem je bezpečný provoz nad územím členských států. Tyto pracovní skupiny jsou zaměřeny na zvládání stresu (CISM - Critical Incident Stress Management) a výběr řídících letového provozu (FEAST - First European Air traffic controller Selection Test). Problematika stresu spojeného s výkonem profese mě zaujala asi před pěti lety, kdy jsem vytvořil antistresový program, který jsem prezentoval v rámci vzdělávání dospělých v různých podnicích a institucích. Po nástupu do ŘLP jsem své znalosti ještě prohloubil a rozšířil. V rámci plnění pracovních úkolů jsem měl možnost seznámit se s metodikou EUROCONTROL, která nabízí řešení problematiky zvládání stresu v souvislosti s kritickými událostmi (CISM). Jedná se o metodiku, která je mezinárodně uznávaná a ověřená praxí nejen v oblasti řízení letového provozu, ale i v jiných zátěžových profesích (hasiči, policisté, záchranáři).