Hmatové vnímání u dětí s těžkým postižením zraku ve starším školním věku (13 - 17 let)
Speech Instruction and the Prevention of Break-downs in Communication Abilities in a Nursery School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9093Identifiers
Study Information System: 22539
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Special Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cílem této diplomové práce bude ověření hmatových schopností u dětí se zrakovým postižením ve věkovém rozhraní 13-17 let s použitím testu STIP. Test STIP, který je převzatý z anglického originálu, je převeden do bodového Braillova písma a prověřuje čtení čísel. Hodnotit se bude přesnost - chybovost v řádcích, rychlost, soustředěnost. Na základě vyhodnocení testu dle příslušného manuálu dojde k porovnání výkonů s dětmi ve stejné věkové kategorii z Velké Británie. Po porovnání výkonů bude následovat celkové zhodnocení tohoto výzkumu.
The Graduation paper is directed at the validation of touch capabilities of visually impaired children of the age 13-17 years, through application of STIP test. STIP, developed in United Kingdom, is transformed into doted Braill code and verifies the speed of reading the numbers. Accuracy vs. error rate in the lines, speed of reading and concentration (attention) will be assessed. On the basis of the test evaluation aligned with relevant manual, the performance of children is compared with the UK children in the same age category. Following the comparison, the overall evaluation of this research is performed.