Aspekty studia osob s těžkým tělesným postižením na vysokých školách v České republice
Aspects of the Study of People with Serious Physical Disabilities at Universities in the Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9096Identifiers
Study Information System: 22515
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Hájková, Vanda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Ve své diplomové práci nazvané Aspekty studia osob s těžkým tělesným postižením na vysokých školách v České republice se zabývám faktory, které ovlivňují vysokoškolské studium osob s těžkým fyzickým postižením v České republice. Moje práce má v podstatě pět cílů: 1. podat přehled o faktorech, které zasahují nejen do studia sledované kategorie osob, ale i do fáze jejich rozhodování o případném studiu; 2. začlenit tato data do kontextu současných technických a finančních možností společnosti; 3. zjistit reálný výskyt popisovaných faktorů ve vybrané skupině studentů s těžkým tělesným postižením; 4. nastínit možnosti změn směřujících ke zlepšení stávající situace; 5. orientačně popsat sledovanou problematiku ve Slovenské republice. Teoretická část obsahuje: obecné uvedení do problematiky; definici sledované kategorie osob; stručný výčet nejčastějších příčin těžkých tělesných postižení; popis faktorů ovlivňujících studium; naznačení cest ke zlepšení situace; deskripci situace v zahraničí. V praktické části jsem se zaměřila na průzkum zájmu tělesně postižených studentů SŠ o studium na VŠ a zmapování jejich specifických potřeb v souvislosti s případným vysokoškolským studiem.
In my dissertation called The aspects of study of persons with serious somal disability, I explore factors that affect studying at universities in the Czech republic. I have five main aims in my work: 1. to summarize all possible aspects that impact both studying of the watched group and making decision about their possible studies; 2. to integrate this data into context of current technical a financial possibilities of society; 3. to find out the real occurence of described aspects in the chosen group of students with serious somal disability; 4. to outline possible changes that would improve current situation 5. to describe this issue in the Slovak republic. The theoretical part consists of: Introduction into the problem; definition of target group of my degree work; a short list of the most frequent causes of serious physical disabilities; description of difficulties affecting study; indication of the ways to improve the situation; description the situation in foreign countries. In the practical part I focused on research of interest of handicapped students in studying at universities and I mapped out their specific needs related to their possible university studies.