Vývoj čtenářských dovedností a obtíže v genetické metodě čtení
The Development of Reading Abilities and Difficulties in the Genetic Method
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9104Identifiers
Study Information System: 22537
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Michalová, Zdena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Special Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato diplomová práce se skládá ze dvou částí. V teoretické části jsem se zaměřila na počáteční čtení z psychologického hlediska. Zmínila jsem se o písmu a počátečním psaní. Zabývala jsem se metodami výuky počátečního čtení z hlediska historického a zejména jsem se věnovala metodě genetické. Současně jsem svou pozornost věnovala také obtížím, které se ve čtení vyskytují, dále včasnému diagnostikování a kompenzaci dyslexie a také možným negativním dopadům jejího působení na psychiku dítěte. V praktické části jsem zjišťovala, zda se liší rozvoj čtení v genetické metodě od analyticko-syntetické metody, jakým způsobem vývoj čtenářských dovedností u těchto dětí probíhá, a zda se při výuce touto metodou vyskytují obtíže a v jakém rozsahu. Zaměřila jsem se na zjištění, zdaje výkonnost v obou metodách totožná. A také jsem zjišťovala, zda se dají u genetické metody použít normy dle "Zkoušky čtení" (Matějček a kol. 1987), které byly standardizovány v 80. letech - v době, kdy byla užívána pouze metoda analyticko-syntetická.
Development of Reader's Abilities and Difficulties in the Genetic Reading Method The diploma thesis consists of two parts. In the theoretical part, I focused on initial reading from the psychological point of view. I also mentioned the system of writing and initial writing. Furthermore, I deal with methods of initial reading teaching from the historical point of view, and I am particularly engaged in the genetic method. Simultaneously, I also focused on difficulties appearing in reading and early diagnosis and compensation of dyslexia as well as its influence on children's mind. In the practical part, I surveyed the differences between the genetic method and the analytical-synthetic method concerning development of reading. I tried to find out about reading ability development in these children and whether there appear problems during the teaching and to what extent. I focused on the finding, if the efficiency of both methods is the same and I tried to discover if it is also possible to use standards from the 80s, which were concretized in the textbook "Zkouška čtení" (Matějček a kol. 1987) and standardized during time period when was used only the analytical-synthetic method of reading.