Role času ve slovních úlohách
The Role of Time in Word Exercises
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9130Identifiers
Study Information System: 22477
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se věnuje problematice slovních úloh na 1. stupni základní školy, zejména pak ve 4. ročníku. Hlavním cílem celé práce je vymezení rolí času ve slovních úlohách. Na základě prostudované literatury jsou v teoretické části vymezeny pojmy "matematická úloha" a "slovní úloha", dále jsou zde uvedeny funkce slovní úlohy ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ a popsány některé typy slovních úloh. Následuje nejen vymezení rolí času, ale i místa, vycházející z analýzy učebnic matematiky. Analýza učebnic matematiky jasně ukazuje, které role času a místa jsou opomíjeny nebo úplně vynechány. Na tyto role se zaměřuje soubor šesti úloh, zadávaný v testu (pre -, post -) žákům čtvrtých ročníků. V praktické části je popsán průběh experimentu, jehož úkolem je prokázat, že neúspěch v řešení těchto, úloh je zapříčiněn jejich izolovaným a mizivým zařazením do hodin matematiky. Experiment má rovněž dokázat, že po dvou hodinách práce s úlohami "proti toku času" a "se změnou místa" žáci dosáhnou lepších výsledků v závěrečném testu. Klíčová slova: slovní úloha, role času, změna času, úlohy "po toku času", úlohy "proti toku času", role místa, změna místa.
La these de diplome s'adonne a la problématique des problemes verbaux a l'école primaire, principalement au CM1. L'objet principal de cette these c'est la définition des roles que le temps joue dans les problemes verbaux. Dans la part théorique, il y a la définition des termes "le probleme mathématique" et "le probleme verbal". Ils y sont aussi les fonctions et la typologie des problemes verbaux dans les mathématiques a l'école primaire. Tout est cré sur la base de l'étude approfondie de la littérature. Les roles du temps et de l'espace dans les problemes verbaux sont définis selon l'analyse des manuels scolaires des mathématiques. Cette analyse indique avec clarté quels roles du temps et de l'espace manquent dans les problemes verbaux. Ces roles étaient utilisé pour création de six problemes verbaux, qui étaient donné aux éleves au CM1 par voie de test (pre -, post - ). Le cours de l'expérience est décrit dans la part pratique. L'expérience devrait prouver que les éleves sont sans succes quand ils cherchent la solution, parce que ces types des problemes verbaux sont rarement et isolément intégrés dans les cours de la mathématiques. L'expérience devrait prouver que les éleves seront plus réussi dans le post test apres deux heures de travail sur les problemes verbaux "changement du temps" et "changement de...