Současný stav hudební pedagogiky pro děti mladšího školního věku v zemích EU
The Contemporary State of Music Education for Children of a Young School Age in the Countries of the EU
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9133Identifiers
Study Information System: 22475
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Váňová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Autorka ve své diplomové práci představuje soudobé pedagogické trendy v hudebním vzdělávání dětí mladšího školního věku. Zabývá se charakteristikou dětského vnímání, psychologickými základy hudebnosti a uvádí základní hudební činnosti v současné době. Ta se vyznačuje změnami v obsahu i ve formě. Tuto charakteristiku dává do kontextu evropských snah o hledání společných průniků ve výchově a vzdělávání. Představuje činnost nejvýznamnějších domácích, evropských a světových organizací pro rozvoj hudební kultury a výchovy dětí a mládeže. Těžištěm práce je poslání Evropského hudebního kongresu EAS v Praze. V praktické části se diplomantka zabývá průzkumem hudebního vzdělávání v některých evropských zemích. V závěru práce je vyhodnocení těchto průzkumů. Práce má vztah problematice globalizace a identity v oblastech hudebního vzdělávání a kultury.
The author represents in her diploma thesis contemporary pedagogical trends in music education of children at primary schools. She is engaged in characteristics of children's perception, psychological bases of musicalness and she mentions the basic musical activities at present, which is characterized by the changes in content and in form. She puts this characteristics to the context of the European efforts to find common intersections in pedagogy and education. She presents the work ot the most significant national, European and world organizations for the development of music culture and education of the children and youth. The centre of this thesis is a mission of the European Association EAS in Prague. In the practical part the author deals with a research of music education in some European countries. At the end of this work there is the evaluation of these researches. This thesis is connected with the problems of a globalization and identity in the areas of music education and culture.