Pavel Juráček v kontextu 60. let
Pavel Juracek in the context of the 60s
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91613Identifiers
Study Information System: 166951
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Wohlmuth Markupová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Oral History - Contemporary History
Department
Oral History - Contemporary History
Date of defense
19. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Náplní diplomové práce je výzkum osobnosti scénáristy, dramaturga a režiséra Pavla Juráčka v kontextu šedesátých let. Výzkum je založen na metodách historické analýzy s využitím přístupů biografického výzkumu. Zásadním pramenem je Juráčkův Deník z let 1959 až 1974, dále pak Pozůstalost Pavla Juráčka, kterou spravuje Knihovna Václava Havla. Práce se zabývá Juráčkovým životem od vstupu na Filmovou fakultu Akademie múzických umění v roce 1957 po propuštění z Filmového Studia Barrandov v roce 1971. Sleduje jeho scenáristickou, publicistickou a filmovou tvorbu, jeho činnost v rámci Filmového studia Barrandov a Svazu československých filmových a televizních umělců. Pokusí se zhodnotit jeho místo v rámci československého filmu šedesátých let. Dále zkoumá vývoj Juráčkova vztahu ke komunistickému režimu v období liberalizace a zejména nastupující tzv. normalizace. Jejím výsledkem je komplexní obraz Juráčka v šedesátých letech obsahující jak jeho vnitřní perspektivy, tak jeho interakce s vnějším okolím.
The diploma thesis is a research of the personality of the scriptwriter, dramaturgist and director Pavel Juráček in the context of the 1960s. Research is based on methods of historical analysis using biographical research approaches. The main source is Juráček's Diary 1959 - 1974, and the estate of Pavel Juráček, which is administered by the Václav Havel Library. The diploma thesis deals with Juráček's life since joining the Film Faculty of the Academy of Performing Arts in 1957 until his dismissal from the Barrandov Film Studio in 1971. It follows his screenwriting, publicistic and film production, and his work in the Barrandov Film Studio and in the Union of Czechoslovak film and television artists. It will try to evaluate his place in the Czechoslovak film of the 1960s. It also examines the development of Juráček's relation to the communist regime in the period of liberalization and especially the so-called normalization. The result is a complex picture of Juráček in the 1960s, including both his inner perspectives and his interaction with the outside world.