Možnosti školy ovlivňovat a zajišťovat pitný režim dětí školního věku
The Opportunities for a School to Influence and Ensure the Proper Daily Liquid Consumption of School Children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9170Identifiers
Study Information System: 22083
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Vodáková, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Domestic Science
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce se zabývá tématem pitného režimu a možnostmi školy ovlivnit tuto součást životního stylu dětí. Pro pochopení souvislostí mezi zdravím a příjmem tekutin jsou zde uvedeny základní údaje o fyziologii tělesných tekutin, doporučení odborníků týkající se množství a druhu jednotlivých nápojů. Práce se zaměřuje i na úlohu školy v oblasti pitného režimu. Výsledky výzkumné sondy, která se zaměřila na množství a druh přijímaných tekutin žáky, na jejich znalosti z oblasti pitného režimu a na vliv školy a rodiny, byly použity pro vytvoření projektu. Projekt je určen pro žáky druhého stupně základní školy a je vytvořen na základě požadavku Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v mezipředmětových souvislostech. Cílem projektu je podpora pitného režimu a zvyšování znalostí žáků.
These Master's Thesis deal with an issue of drinking regime and the possibilities of schools to influence this part of children's lifestyle. To be able to comprehend the connections between health and receiving of liquids, there is basic data about physiology of corporal liquids, recommendations of specialists referring to quantity and types of particular drinks. This work also focuses on the role of the school in the area of drinking regime. The results of the research, which investigated quantity and types of drinks that the scholars actually drink, their knowledge of this problem and the influence of the school and family, were used to for creating a project. The project is designet for older scholars of primary school and is created according to "The Framing Education Program". The aim of this project is to support drinking regime and to increase the scholars' knowledge of the healthy lifestyle.