Raising Phonetic Awareness at Primary Level
Zvyšování fonetického povědomí žáků ZŠ
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91888Identifikátory
SIS: 146187
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Müller Dočkalová, Barbora
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - německý jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
15. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
žáci ZŠ, učení výslovnosti, zvyšování povědomí, všímání se, kognitivní vývoj, aktivní zapojení žákůKlíčová slova (anglicky)
young learners, teaching pronunciation, consciousness raising, noticing, cognitive development, learners involvementTeoretická část diplomové práce se zaměřuje na dva přístupy ve výuce a sice všímání si a zvyšování povědomí žáků. Dále se pak soustřeďuje na jejich implementaci ve výuce výslovnosti a zkoumá, zda-li věk spolu se stadiem kognitivního vývoje žáka mohou představovat překážku v použití těchto postupů. Praktická část práce prezentuje výzkum, který je tvořen sestavením plánu aktivit podporujících všímání si a zvyšování povědomí a jeho následnou pilotáží v pěti různých skupinách žáků základní školy. Cílem výzkumu je určit, zda navržené aktivity žáky podporují ke všímání si výslovnostních jevů. Výsledky výzkumu naznačují pozitivní dopad aktivit zaměřených na všímání si a zvyšování povědomí i u žáků nacházejících se v nižším stadiu kognitivního vývoje. Klíčová slova: žáci ZŠ, učení výslovnosti, zvyšování povědomí, všímání se, kognitivní vývoj, aktivní zapojení žáků
The theoretical part of the thesis scrutinizes the principles of awareness raising and noticing in language teaching. Furthermore, it focuses on their implementation in pronunciation teaching and examines the possible limitations to these approaches imposed by learners' age and level of cognitive development. The practical part presents a research which consists of designing a battery of pronunciation activities promoting noticing and awareness raising, followed by their pilotage in five different groups of elementary school pupils. The aim of the research is to determine whether the piloted activities result in young learners noticing the target pronunciation features. The results of the research suggest positive impact of the noticing and awareness raising activities even among the pupils at lower stage of cognitive development. Key words: young learners, teaching pronunciation, consciousness raising, noticing, cognitive development, learners' involvement