Role rodiny a školy v prevenci kyberšikany
The role of familiy and school in cyberbullying preventing
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92089Identifiers
Study Information System: 175879
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Čedík, Miloslav
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Social and Charity Work
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
informační a komunikační technologie, elektronická šikana, kyberšikana, kybernetický prostor, prevence, preventivní program, dotazníkové šetřeníKeywords (English)
information and communication technology, electronic bullying, cyberbullying, cyberspace, prevention, preventive programe, questionnaire surveyV diplomové práci představuji prostředky informačních a komunikačních technologií, které mohou být zneužity k šíření elektronické šikany - kyberšikany. Vysvětluji základní pojmy z oblasti kyberšikany a uvádím projevy, šíření, problémy a dopady kyberšikany na jednotlivé aktéry. Informuji o možnostech primární prevence proti kyberšikaně. Primární prevencí, kterou je možné předcházet kyberšikaně, je edukace dětí a dospívajících, ale také jejich rodičů, především realizací preventivních programů ve školách, na sociálních sítích a prostřednictvím sociálního poradenství. V empirické části dotazníkovým šetřením zjišťuji u dětí základní školy devítiletých až patnáctiletých, jaké je využití informačních a komunikačních technologií. Zda se setkaly s kyberšikanou, a jak a kým byly o kyberšikaně a její prevenci poučeny. Výsledky dotazníkového šetření budou použity ke zlepšení prevence proti kyberšikaně na školách, kde bylo realizováno dotazníkové šetření.
This thesis deals with the issue of cyberbullying. It describes technical and technological means by which cyberbullying can be generated and distributed. Part of the work is devoted to creation, forms, manifestations, consequences and effects of cyberbullying on the involved. It warns of the dangers which threaten children on the Internet. Moreover, it also discusses the possibilities, resources and recommendations for prevention and preventive programmes against cyberbullying. The empirical part is devoted to research and its analysis, a description of the findings and assessment of research.