Od řemesla k designu, od designu k řemeslu
From Craft to Design, from Design to Craft
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9254Identifikátory
SIS: 22619
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlásek Tatarová, Lucie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
23. 5. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Cílem práce je sestavení studijního programu vyučovacího předmětu Výtvarné výchovy. Program je určen studentům středních odborných škol a učilišť se zaměřením na umělecká řemesla a design. Proto se práce nezabývá prvořadě historiografií řemesla a designu, ale jejich obsahy, které vyplývají z kontextu aktuálních společenských podmínek. V prvních kapitolách o řemesle a o designu se proto zabývám rozborem těchto pojmů, ve ktrých dnešní člověk hledá a nachází významy odlišné od významů náležejících Předcházejícím historickým obdobím. Aktuální významy řemesla a designu tudíž nevypovídají o objektivních funkcích těchto oborů, ale o přítomném vztahu člověka k jejich uskutečňování. Smysl řemesla a designu tak odkazuje na lidská puzení k těmto činnostem, na jeho potřeby a očekávání. O nich Pojednávám v následující kapitole, která je souhrnně považuje za projev identity jedince. Ten usiluje svými Pracovními i mimopracovními aktivitami získat určité hodnoty, které zakládají smysluplnost jeho života. Ideologie identetického nároku poskytuje možný způsob interpretace takového úsilí a říká o něm, že identita je člověku vlastní ještě před nabytím usilovaných hodnot. Touto teorií se snažím odkrýt další pohled na pracovní profese, než je pouhé zaměstnání jako zdroj obživy. Také skrz profesi se projevuje 'dentetický nárok,...
Cílem práce je sestavení studijního programu vyucovacího predmetu Výtvarné výchovy. Program je urcen studentum stredních odborných škol a ucilišt se zamerením na umelecká remesla a design. Proto se práce nezabývá prvorade historiografií remesla a designu, ale jejich obsahy, které vyplývají z kontextu aktuálních spolecenských podmínek. V prvních kapitolách o remesle a o designu se proto zabývám rozborem techto pojmu, ve ktrých dnešní clovek hledá a nachází významy odlišné od významu náležejících Predcházejícím historickým obdobím. Aktuální významy remesla a designu tudíž nevypovídají o objektivních funkcích techto oboru, ale o prítomném vztahu cloveka k jejich uskutecnování. Smysl remesla a designu tak odkazuje na lidská puzení k temto cinnostem, na jeho potreby a ocekávání. O nich Pojednávám v následující kapitole, která je souhrnne považuje za projev identity jedince. Ten usiluje svými Pracovními i mimopracovními aktivitami získat urcité hodnoty, které zakládají smysluplnost jeho života. Ideologie identetického nároku poskytuje možný zpusob interpretace takového úsilí a ríká o nem, že identita je cloveku vlastní ješte pred nabytím usilovaných hodnot. Touto teorií se snažím odkrýt další pohled na pracovní profese, než je pouhé zamestnání jako zdroj obživy. Také skrz profesi se projevuje 'dentetický nárok,...