Strach předškolních dětí a strategie jeho zvládání
Fear felt by Pre-schoolers and Strategies for Dealing with It
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9287Identifiers
Study Information System: 22275
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Kučera, Miloš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tématem práce je strach předškolních dětí. Konkrétně sledujeme, čeho se děti v tomto věku bojí, a jestli matky těchto dětí vědí, čeho se jejich děti bojí. Dále zjišťujeme jaké strategie matky volí, aby svým dětem pomohly strach překonat a jestli tyto strategie děti vnímají jako pomoc při zvládání svého strachu. Zabýváme se také tím, jaké strategie volí samy děti, aby svůj strach překonaly a opět zohledňujeme i to, jestli tyto strategie matky znají. Sledujeme i další aspekty související s vyrovnáváním se se strachem dětí, kterými jsou dětské fantazie, hry a rituály. Nakonec se zabýváme také problémy s usínáním, nočními můrami a zlými sny, které mohou souviset se strachem dětí v tomto věku.
The topič of the thesis is fear of pre-school children. We particularly observe what children at this age are afraid of and if mothers of these children know what their children are afraid of. Farther we investigate what strategies the mothers select to help their children overcome their fear and if these strategies are perceived by the children as help in coping with their fear. We also inquire what strategies children themselves select in order to overcome their fear and again we take into account if their mothers know the strategies. We observe also other aspects related to coping with children's fear such as children's fantasy, games and rituals. Finally we are concerned with problems with falling asleep, nightmares and bad dreams which can be related to children's fear at this age.