Briccius Gauske ze Zhořelce v kontextu kamenosochařství poslední třetiny 15. století
Briccius Gauske of Görlitz in the context of stone-sculpture of the last third of the 15th century
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93062Identifikátory
SIS: 166167
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Macek, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
14. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Meister Briccius|Mistr Bricci|Briccius Gauszke|Mistr Brikcí|Kutná Hora|Wroclaw|GörlitzKlíčová slova (anglicky)
Mesiter Briccius|Mistr Bricci|Briccius Gauszke|Mistr Brikcí|Kutná Hora|Wroclaw|GörlitzMagisterská práce se zabývá Briciem Gauszkem, kamenosochařem působícím na konce 15. století, který byl zaznamenán v pramenech v Görlitz, Wroclawi a Kutné Hoře. Práce se zabývá připisovaným oeuvrem, které bylo autorovi připsáno během 20. století (Kurt Bimler 1941, Mieczyslaw Zlat 1958) Eva Matějková 1962) a jehož přílišnou šíři kritizovala Michaela Ottová (2007), pomocí katalogizace připisovaných děl (Frauentor v Görlitz, Nikolaitor a radnice ve Wroclavi či Chrám sv. Barbory v Kutné Hoře, ad.) Po katalogové části jsem byl nucen uznat, že předchozí badatelé byli ve svých názorech oprávněni a Mistr Briccius byl vedoucí osobností dílny, která měla výrazný vliv na utváření podoby Wroclawi a Kutné Hory. Následuje menší kapitola zabývající se stylovým východiskem, které nás vede do dílny Jörga Syrlina st. v Ulmu, jak si již povšimla Michaela Ottová (2007).
This master thesis is focused on Briccius Gauzske, stone-scupturer od late 15th century. That was tracked in the archives in Görlitz, Wroclaw and Kutná Hora. It deals with the oeuvre subscipted to the artist by various art-historians of the 20th century (Kurt Bimler 1941, Mieczyslaw Zlat 1958, Eva Matějková 1962) that was critisised by Michaela Ottová (2007) later on. By catalogization of subsripted art-works (Frauentor in Görlitz, Nikolaitor and Rathaus in Wroclaw, St. Barbaras Church in Kutná Hora and so on.) Subsequently the catalogue part I was driven to believe that the early- hypotesis by the previous art-historians is relevant and Master Briccius was leader of the workshop shaping the apperance of Wroclaw and Kutná Hora. Than follows minor chapter about his stylistic origins that leads us to Jörg Syrlin sn. Workshop in Ulm, as was already said in literature (Michaela Ottová 2007)