Architektura ve službách Československých aerolinií. Interiéry reprezentačních cestovních kanceláří ČSA a letiště Praha-Ruzyně v 60. letech
Architekture and Czechoslovak Airlines (ČSA). Interiors of ČSA Offices and Prague Ruzyně International Airport in the Sixties
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93154Identifiers
Study Information System: 164665
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Klimešová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
14. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
architektura|interiér|umění|design|20. století|šedesátá léta|reprezentace|letiště|Ruzyně|cestovní kanceláře|Československé aerolinie|ČSA|Karel Filsak|Jan Šrámek|Zbyněk Hřivnáč|Jiří Louda|Ivan Skála|Jan Bočan|Zdeněk Rothbauer|Oldřich Novotný|Aleš Veselý|Mikuláš Medek|Jan Koblasa|Eva Kmentová|Stanislav Kolíbal|Jaroslava Brychtová|Stanislav LibenskýKeywords (English)
architecture|interior design|art|20th century|the Sixties|representation|Prague Ruzyně International Airport|ticket offices|Czechoslovak Airlines|ČSA|Karel Filsak|Jan Šrámek|Zbyněk Hřivnáč|Jiří Louda|Ivan Skála|Jan Bočan|Zdeněk Rothbauer|Oldřich Novotný|Aleš Veselý|Mikuláš Medek|Jan Koblasa|Eva Kmentová|Stanislav Kolíbal|Jaroslava Brychtová|Stanislav LibenskýV 60. letech 20. století Československé aerolinie zřizovaly všude po světě, kam pravidelně létaly, svoje reprezentační kanceláře. Ty se musely vyrovnávat s vysokou úrovní reprezen- tací jiných aerolinií, neboť létání bylo v té době stále exkluzivní záležitostí. Tomu také odpovídala kvalita jejich propagace. Současně se zřizováním kanceláří se stejný okruh architektů účastnil též návrhu nového odbavovacího areálu mezinárodního letiště Praha- Ruzyně. Cílem práce je provést tímto dnes již zaniklým světem, neboť cestovní kanceláře ČSA byly rušeny v 90. letech a odbavovací hala (dnešní Terminál 1) prošla v téže době kompletní přestavbou. Východiskem byly dobové články, archivní materiály, monografie umělců a v neposlední řadě přímé výpovědi jejich autorů či příbuzných, díky kterým bylo možné rekonstruovat, jak alespoň některé z těchto objektů vypadaly a jaká umělecká díla byla jejich součástí. Na základě zjištěných faktů bylo možné cestovní kanceláře ČSA zařadit též do kontextu tehdejší státní reprezentace. Plnily vyšší politickou úlohu než jen podnikové propagace a jejich autory byl okruh architektů kolem Karla Filsaka a Jana Šrámka, tedy stejní autoři, kteří stáli za dnes tolik oceňovanými Gesamtkunstwerky československých velvyslanectví.
In the 1960s Czechoslovak Airlines (ČSA) set up offices in the countries to which they operated regular flights. ČSA branches abroad were to match high standards of other airlines premises. In those years travelling by air was still regarded a luxury. ČSA had to take these facts into consideration. The same group of architects, designers and artists who participated in the design of ČSA branch offices took also part in the outline of the new Prague Ruzyně international airport checking-in hall. This thesis aims to depict some former, now vanished, ČSA premises. In the 1990s ČSA closed down some offices abroad and the Prague Ruzyně international airport checking- in hall (now Terminal 1) was completely reconstructed. Press and other articles, archive documents, monographies as well as information provided directly by architects, designers and artists or their relatives were used in order to describe some previous ČSA publicly accessible premises and works of art that they included. On the basis of ascertained facts, it is obvious that in the 1960s ČSA offices abroad were not only to promote the good company reputation but further fulfilled a political role to create a positive picture of the Czechoslovak Republic. ČSA offices were designed by groups around Karel Filsak and Jan Šrámek. Their signatures can...