Humanitní versus technické vzdělá(vá)ní v ČR - analýza mediálního diskurzu v celostátních novinách (komparace diskurzu let 1990/1 a roku 2015)
The Humanities versus the Technical Education - The Analysis of the Media Discourse in Nationwide Czech Newspapers (Comparison of Discourse Produced in 1990/1 and 2015)
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93273Identifiers
Study Information System: 165607
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Řezníková, Sylva
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Historical Sociology
Department
Department of Historical Sociology
Date of defense
13. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce Humanitní versus technické vzdělá(vá)ní v ČR - analýza mediálního diskurzu v celostátních novinách (komparace diskurzu let 1990/1 a roku 2015) se snaží postihnout nejvýraznější rozdíly a podobnosti mezi dvěma mediálními diskurzy a také jejich proměnu v souvislosti s proměnou společnosti, ke které došlo následkem změny politického režimu. Práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. V teoretické části práce je věnována pozornost proměně definic pojmů ve slovnících a encyklopediích. Dále se práce zaměřuje na diskuzi humanitního a technického vzdělání v českém a také v zahraničním prostředí. Pomocí kritické diskurzivní analýzy výzkumná část práce analyzuje diskurz oborů vzdělání v českých tištěných novinových článcích ze dvou období (z let 1990/1 a z roku 2015). Cílem práce je postihnout tyto dva diskurzy, jejich aktéry, hlavní témata a argumenty. Závěr empirické části tvoří komparace obou diskurzů a vystihnutí rozdílů a podobností mezi nimi. Klíčová slova: humanitní vzdělání, technické vzdělání, mediální diskurz, kritická diskurzivní analýza
Diploma thesis The Humanities versus the Technical Education - The Analysis of the Media Discourse in Nationwide Czech Newspapers (Comparison of Discourse Produced in 1990/1 and 2015) is trying to cover the most significant differences and similarities between two media discourses and also their change related to a social transformation caused by the political transformation. This thesis is divided into a theoretical part and an empirical part. The theoretical part focuses on a transformation of a definition of terms in dictionaries and encyclopaedias. The theoretical part also deals with the Humanities and Technical Education discussion not only in Czech but also abroad. By applying a critical discourse analysis the empirical part analyses an education discourse in Nationwide Czech Newspapers in the two periods (in 1990/1 and in 2015). A goal of this thesis is cover these two discourses, social actors, main themes and arguments. The conclusion of the empirical part is made of a comparison of these discourses and of a demonstration of the differences and similarities. Key words: humanities, technical education, media discourse, critical discourse analysis