Diagnostika řečových schopností žáků ZŠ speciální
Ascertaining the Speaking Abilities of Pupils of a Special Primary School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9448Identifiers
Study Information System: 22511
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Sýsová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tématem diplomové práce je diagnostika řečových schopností žáků ZŠ speciální, tedy dětí se středním či lehkým mentálním postižením. Cílem teoretické části je shrnutí základních informací o mentální retardaci, psychických zvláštnostech dětí s mentálním postižením a především zpracování problematiky řečového projevu této skupiny dětí. Dále je v teoretické části rozpracována problematika logopedické diagnostiky u intaktní populace a u dětí s mentálním postižením. Cílem praktické části bylo vytvoření diagnostického materiálu, zaměřeného na diagnostiku obsahové stránky řeči žáků ZŠ speciální. Dále jsou v praktické části prezentovány také výsledky z aplikace tohoto diagnostického materiálu. Informace představené v této diplomové práci se pokouší shrnout poznatky týkající se této problematiky a vytvořený diagnostický materiál je nabídkou pro odborníky pracující s touto specifickou skupinou. Klíčová slova: mentální retardace, stupeň mentální retardace, komunikace a řeč, logopedická diagnostika, diagnostický materiál
The aim of the thesis is the diagnosis of speech abilities of special primary school pupils, namely children with moderate and mild mental retardation. The theoretic part summarizes basic information about mental retardation and psychical differences of children with mental disorder and on speech utterance of this group of children. In following sections the field of logopedic diagnosis of intact population and of children with mental disorder is described. The practical part is aimed on creation of diagnostic material focused on diagnostics of substantial component of speech of children attending special primary school. Results of application of this diagnostic material are discussed as well. Information introduced in this thesis summarize knowledge of this topic and created diagnostic material is the offer for specialists working with this specific group. Key words: mental disorder, communication and speech, logopedic diagnostics, diagnostic material, mild and moderate mental retardation