Inovativní vzdělávání: vyjednávání jinakosti
Innovatory education: negotiation of otherness
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94756Identifiers
Study Information System: 167196
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Bittnerová, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Department of General Anthropology
Date of defense
30. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
lesní škola, alternativní vzdělávání, případová studie, heterotopie, diskurz, disciplínyKeywords (English)
forest school, alternative education, case study, hoterotopia, discourse, disciplineDiplomová práce je případovou studií lesní školy. Práce čerpá z pramenů školní etnografie a zkoumá, jakými způsoby se konstituuje vzdělávání odlišné od dominantního vzdělávacího diskurzu. Využívá k tomu konceptu heterotopie, na základě kterého odkrývá jiné ideové, diskurzivní, ale i organizační praktiky, na kterých tato škola stojí. Oba vzdělávací diskurzy od sebe nelze oddělit, a tak k pochopení této odlišnosti slouží jako referenční rámec disciplinační mechanismy normativního vzdělávání; konkrétně rozvržení prostoru, dohled a proces zkoušky. Práce se také snaží o reflektováni současných posunů ve vzdělávacím paradigmatu a ukazuje inovativní a nově vznikající formy vzdělávání. Odráží tak tendence neoliberální společnosti, které prostoupily školstvím. Pracuje se zde s imperativy svobody, zodpovědnosti i vlastní autonomie dětí. Klíčová slova: lesní škola, alternativní vzdělávání, případová studie, heterotopie, diskurz, disciplíny
Diploma thesis is a case study of forest school. Thesis draw from school ethnography approach and examine in what ways this school constitute education different from dominant educational discourse. It applies the concept of heterotopia on the basis of which it reveals other ideological, discursive and also organisational practices on which is this school build on. Educational discourses are inseparable. For understanding of its otherness there is used the reference framework of disciplinary mechanisms of normative education; specifically the space layout, surveillance and the process of examination. Thesis also seeks to reflect contemporary shifts in educational paradigm and it shows some inovative and newly emerged forms of education. It mirrors neoliberal tendencies which permeates through the educational system. It works with imperatives of freedom, responsibility and the autonomy of children. Key words: forest school, alternative education, case study, hoterotopia, discourse, discipline