Igry razuma v pycckoj literatype na pybeže XIX-XX vekov
Existencial Issnes in Russian Literature of 19th - 20th centuries
Hry rozumu v ruské literatuře na přelomu 19. a 20. století
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9599Identifikátory
SIS: 22435
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hlaváček, Antonín
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - ruský jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra rusistiky a lingvodidaktiky
Datum obhajoby
23. 5. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Ruština
Známka
Výborně
Jedním z klíčových témat celé historie literatury je tázání po existenci a hledání řešení otázek bytí. Ve své diplomové práci se autorka zaměřuje na tuto problematiku prostřednictvím analýzy masky bláznovství v dílech ruských spisovatelů konce 19. - počátku 20. století, především V. Garšina, A. Čehova, L. Andrejeva a F. Sologuba. Zabývá se také otázkou, proč zkoumané téma je typické pro ruskou literaturu, a čím se výše uvedení autoři inspirovali při vytváření osudů svých postav "bláznů" či "domnělých bláznů". Práce je rozdělena do pěti kapitol. V první části se autorka v teoretické rovině zabývá otázkou, jaké jsou cíle a možnosti použití motivu šílenství, Jinakosti" při řešení existenciálních otázek. Jsou zde také popsány určité "typy" bláznovství, způsoby jeho zobrazení, příčiny jeho vzniku a jeho důsledky. Druhá kapitola je věnována kořenům tématu šílenství v staroruské literatuře a folkloru, které vnášejí do ruské literatury specifický typ hrdiny, jenž se vymyká společenské normě. Tento hrdina je konfrontován nejen s celým světem, ale i se sebou samým. V další kapitole autorka pozoruje hlubší vývoj tématu v ruské literatuře 18. - 19. století. Na dílech předních klasických autorů demonstruje postupný přechod od převládajících otázek náboženské povahy otázkám sociálním a posléze čistě existenciálním. V...
One of the major themes in the history of literature is looking for ways of solving the existential questions. The work is concerned with the ways of depicting madness in literary works at the end of the 19th century and the beginning of the 20th century, the reasons of such a common usage of the motif of madness in Russian literature and the goals that are consequently achieved by the authors. The thesis is mainly focused on the works of the major writers of Russian literature of that period, such as Sologub, Garshin, Andreyev and Chekhov. The thesis is divided into five chapters; in some cases further subdivision is used. The aim of the first chapter is mainly to discuss the ways of showing madness and "otherness" in solving the existential issues. The author of the thesis comments on the types of "madness" in literary works, the means of its depicting, its reasons and consequences. In the second chapter the roots and historical overview of the ways of using the theme of madness are presented and discussed with reference to some literary works. It is proved that there existed a specific type of a hero, who confronted not only the whole world, but also himself. The third chapter is devoted to presenting and analyzing the major works of th th 18 - 19 century, where a motif of madness, after its unfolding...