Dysgramatismus v řeči předškolních dětí (s vývojovou dysfázií)
Grammar Dysphasia (Dysgramatismus) in the Speech of Pre-schoolers (with developing dysphasia)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9635Identifikátory
SIS: 22499
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Michalová, Zdena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
24. 5. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Ve své diplomové práci se chci zabývat pojmy jazykový cit a dysgramatismus v řeči dítěte. Konkrétním záměrem mé práce je pomocí nově vytvořeného diagnostického materiálu na hodnocení užívání morfologických a syntaktických struktur v řeči porovnat dvě skupiny předškolních dětí a dětí s odkladem školní docházky - děti intaktní a děti s poruchou řeči - vývojovou dysfázií. Nejprve shrnu poznatky různých odborníků o vývoji dětské řeči a o vývoji jednotlivých řečových rovin u dítěte přibližně do osmi let života. Potom se budu podrobněji zabývat rozvojem morfologicko-syntaktické roviny řeči a možnostem jejího zkoumání pomocí různých diagnostických nástrojů. Dále rozeberu pojmy jazykový cit a dysgramatismus v pojetí různých autorů a popíšu dysgramatismus jako symptom u různých nemocí a postižení. V praktické části charakterizuji kontrolní a experimentální skupinu a popíšu vznik diagnostického materiálu na hodnocení užívání morfologických a syntaktických struktur v řeči. Dále vytvořím metodiku popisující jednotlivé obrázky testu a obsahující podrobný návod k zadávání jednotlivých otázek a k bodovému hodnocení odpovědí. Potom popíšu průběh testování i jeho výsledky. Výsledky testování zanesu do grafu a tabulek a pokusím seje interpretovat z hlediska svých dosavadních znalostí a zkušeností z oblasti logopedie.
This diploma work is focused on childreďs language experience and lexical disorder in children's speech. The goal of this study is to compare the group of language distorted children to the language comprehension control group. The comparison will be performed from the point of view of the ability to use language morphology and syntax in the speech. Newly created diagnostic material will be used for the comparison. Only pre-school children and school-deferred children will be relevant for this research. The content of the study is organized into two parts. The theoretic part will review the development of childrens' speech up to 8 years old children using the wellknown experts' opinion. The analysis of diagnostic methods for research of language morphology and syntax development will follow. I will explain the terms of language experience using the definitions by renowned authors as well. Finally, I will describe the language disorder as a symptom of miscelaneous deseases and disabilities.